Nyhet

Sykkeltur langs Canal du Midi med Toulouse, Carcassonne og Béziers 

Med start i «den rosa byen» drar vi 24 mil østover langs Canal du Midi, akkompagnert av rogivende natur og historiske skatter. På stabile sykler gjør vi en enkel og innbydende reise med mange høydepunkter – bokhandelen Le Trouve, verdensarven Carcassonne, slusene ved Fonseranes og mye annet. God mat og drikke blir det også, med pikniker i naturen og hyggelige restaurantbesøk.

Reisefakta

Land: Frankrike

Reisetype: Sykkeltur - vanskelighetsgrad 1, lett

Reiselengde: 8 dager

Størrelse på gruppen: 11-14 personer

Visum kreves : Nei

Høydepunkter

  • Nydelige sykkelveier
  • Historiske Carcassonne og Béziers
  • Pikniker i det grønne
  • Slussene ved Fonseranes
  • Narbonne

Dagsprogram
Sommer 2019

Dag 1 – Velkommen til Toulouse

Etter ankomsten til flyplassen i Toulouse, blir vi møtt av TEMAs reiseleder og turen går videre mot sentrum av Toulouse for litt sightseeing. Sammen utforsker vi de smale, historiske gatene i La ville rose – den rosa byen, med et utsøkt arkitektonisk arv. Mange eldre bygninger i Toulouse er bygget i lokalprodusert teglstein, som nesten glitrer i den rosa fargetonen som har gitt byen kallenavnet sitt.

I tillegg til nybakt brød og nytrukket kaffe er duften av fioler rundt og mellom husene en like selvsagt som naturlig del av besøket vårt her. Fiolen er symbolet for byen Toulouse, og mange butikker stiller ut fiolsåpe, fiolparfyme, fiolgodteri og klesplass med fioltrykk – alt du kan forestille deg rundt dette temaet.

Vi besøker La Capitole, med flotte saler og takmalerier fra midten av 1800-tallet, og midt i bykjernen finner vi klosteret Couvent des Jacobines fra 1229, med 28 meter høye steinpilarer som øverst brer seg ut som palmeblader.

Hvis det blir tid til overs, ser vi etter en koselig kafé og prøver den gode kaffen eller kanskje fiol-te og et bakverk med fioler. Etter byturen drar vi tilbake til hotellet for å sjekke inn og spise velkomstmiddag på en lokal restaurant.

Dag 2 – Sykling til Castelnaudary

Vi tar farvel av Toulouse og begynner sykkelturen østover, med markedsbyen Castelnaudary som dagens sluttmål. Tempoet er behagelig og vi tar oss tid til å bli kjent med syklene. Turen går gjennom områder som ble brukt som reiseveier allerede i romertiden.

Opprinnelig ble Castelnaudary på 1100-tallet bygget rundt et slott, men etter at byen to ganger var blitt beleiret av katarene ble slottet ødelagt i 1229. Her ble også Canal du Midi i 1681 innviet med mye pump og prakt i det store slusebassenget, som er den største vannansamlingen i hele kanalen. I dag har byen dessuten den største innenlandshavnen mellom Toulouse og Middelhavet.

Castelnaudary er også kjent for retten cassoulet, som er en tradisjonell matrett av hvite bønner kokt med røkt flesk og kylling. En smaksrik og mettende delikatesse som vi anbefaler på det sterkeste, spesielt med tanke på råvarene som er typiske for regionen. Siden 1976 holder en enhet fra den kjente franske Fremmedlegionen til i byen.

Dag 3 – Sykling til Carcassonne

Når vi forlater Castelnaudary passerer vi den imponerende St Roch-slusen, med de fire slusekamrene. Senere kommer vi til den lille byen Bram, som er kjent for en vakker silhuett og bykjerne, bygget i konsentriske sirkler – en såkalt «circulade». Vi tar en kort avstikker inn i byen for å ta denne middelalderperlen nærmere i øyesyn.

Etter Bram kommer en svært naturskjønn delstrekning langs Canal du Midi – og plutselig ligger byen bare der ... Carcassonne. Allerede på lang avstand avslører den sin middelalderskjønnhet, og lokker til seg og vekker forventninger hos besøkeren. Den berømte verdensarven ble restaurert på 1800-tallet og hører i dag til de meste besøkte stedene i Frankrike. Den tre kilometer lange festningsmuren med 52 tårn er et fantastisk syn – og alle de arkitektoniske skattene gjør Carcassonne til et virkelig paradis for historiefantaster.

De første sporene av menneskelig liv i området stammer fra 600-tallet før Kristus, men det var først i begynnelsen av 1000-tallet at byen fikk større betydning. Festningsverket slik det fremstår i dag, begynte å ta form på 1200-tallet da byen ble kongelig hjemsted.

På 1600-tallet, da nye og mer effektive våpen som krutt og kanoner ble tatt i bruk, ble de gamle festningsverkene fort umoderne og byen innenfor murene utviklet seg til et forlatt slumområde i utkanten av det ellers velstående Carcassonne. På denne tiden fantes det planer på rive hele festningen. Festningens redning ble den lokale historikeren Jean-Pierre Cros-Mayrevieille og arkitekten Viollet-le-Duc, som sammen restaurerte byen.

Vi sjekker inn på hotellet og tar deretter en guidet tur der vi blant annet ser nærmere på slottet og festningsmurene.

Dag 4 - Fri dag i Carcassonne

I dag har vi ikke noe program. Vi utforsker Carcassonne og omgivelsene slik vi selv ønsker. Snakk gjerne med TEMAs reiseleder, hvis du vil ha tips om aktiviteter. Syklene er tilgjengelige i dag også slik at det er enkelt å dra litt utenfor byen for den som ønsker det.

Dag 5 – Sykling til Homps

Vi forlater Carcassonne og sykler mot Homps, som er målet for sykkelturen i dag. Kanalen går i samme retning som elva Aude mens vi sykler inn i regionen Minervois. I hjertet av disse landskapene ligger mange vingårder, og typiske sørfranske dufter preger luften. Vi passerer mange sjarmerende landsbyer på reisen mot havnene i Homps. På veien stopper vi for å spise dagens lunsj. Vi stopper også ved Aiguille-slusen i Puicheric og ser de utrolige skulpturene av kunstneren Joël Barthès.

Til slutt kommer vi til den lille livlige og koselige havnen i Homps. Her kan vi bruke kvelden som vi selv vil.

Dag 6 – Sykling til Narbonne

Sør for Homps har det kuperte landskapet rundt kanalen tvunget fram mange sjarmerende bygningsverk, som små broer og akvedukter som avløser hverandre og er en nytelse for øyet. Snart kommer vi til den pittoreske lille landsbyen Ventenac, som er kjent for det vakre slottet og den innholdsrike vinkjelleren som skjuler seg bak slottsveggene. Her tar vi en pause, nyter den koselige atmosfæren i landsbyen og besøker selvsagt slottet. For vinelskere kan det være lurt å gjøre litt plass til en eller to flasker vin i sykkelvesken og/eller ryggsekken.

I løpet av dagen kommer vi forbi landsbyen Le Somail, som på 1600-tallet var en rasteplass for passasjeren på postbåten til Toulouse. Vi besøker den kjente bokhandelen Le Trouve Tout de Livre. Beskrevet som et nesten magisk sted for bokelskere, med mer enn 50 000 boktitler fordelt på to etasjer – både nye, gamle og sjeldne titler. Alt er riktignok på fransk, men alle de vakre utgavene, den unike atmosfæren og lukten av tre og gamle bøker, gjør dette til en svært spesiell opplevelse. Når vi senere kommer til punktet der to av områdets kanaler møtes, velger vi veien til høyre og fortsetter langs Canal de la Jonction og senere Canal de Robine på veien til Narbonne.

Narbonne var en gang en viktig romersk havn, men flere hundre år med tilslamming i elva Aude har gjort at byen isolert, 15 km fra Middelhavskysten. Narbonne har en sterk historisk og kulturell arv og tilbyr mange severdigheter. Byen har blant annet mange fine museer for arkeologi, kunst og skulpturer, den uferdige katedralen Saint Just et Saint Pasteur de Narbonne og erkebiskopens palass. For matglade anbefales matmarkedet Les Halles, på den andre siden av kanalen. Det er en vakker bygning i smijern og glass, der du finner et enormt utvalg av grønnsaker, bakverk, oster, fisk og skalldyr – og flere barer der du kan prøvesmake mange av produktene.

Dag 7 – Sykling til Béziers

I dag går turen først videre langs Canal de la Robine, mot landsbyen Sallés-d'Aude, der vi tar en snarvei over åkrer og tørre dammer for å komme tilbake til Canal du Midi. Etter hvert kommer vi til byen Capestang, der vi spiser lunsj på en lokal restaurant.

Med ny energi fortsetter vi østover og gjør en avstikker til en høyde som tar oss langt tilbake i tiden, Oppidum d'Ensérune, stedet for en eldgammel bosetning som var befolket i cirka 600 år, fra 500-tallet før Kristus. Her finner vi også et lite museum som viser en del av funnene fra utgravninger i området.

Like i nærheten finner vi også Malpas-tunnelen, som i 1697 ble gravd gjennom høyden for at det ikke skulle bli behov for enda en sluse. Det ble den første navigerbare kanaltunnellen i Europa. Til tross for at deler av høyden består av svært porøs sandstein, var tunnelen ferdig på mindre enn åtte dager. Den er 165 meter lang og har en høyde på åtte meter over vannflaten. Taket ble forsterket med betong for å forhindre ras.

På veien mot Béziers finner vi enda flere tekniske prestasjoner som har vært nødvendige ved byggingen av kanalen. En av de viktigste og mest imponerende er sannsynligvis slusene ved Fonseranes, som bidrar til å komme rundt forskjellen i vannivået på mer enn 20 meter og lage en fri passasjer for de omkring 800 prammene og båtene som passerer stedet hvert år. Konstruksjonen består av en 312 meter lang vanntrapp med åtte slusekammere og ni sluseporter, og er grunnen til at Canal du Midi har fått en plass på Unescos verdensarvliste.

Om ettermiddagen kommer vi til slutt til Béziers – en gang i tiden en romersk koloni og et viktig stopp på den såkalte domitiske veien, en handelsvei som gikk fra Roma til Cadiz sør i Spania. Handel, og da særlig med vin, har i mange århundrer vært svært viktig for byen. Det sies at amforaen, som er den beholderen som ble brukt til å oppbevare vin i på fartøyer, ble oppfunnet av vindyrkere i Béziers.

Dag 8 – Hjemreise

Vi har kommet til den siste dagen på reisen, og etter frokost på hotellet venter bussen som kjører oss til flyplassen i Toulouse og reisen videre til Skandinavia. Vi håper at du har hatt en fantastisk reise og tar mange fine minner med deg hjem!


Dette er inkludert i reisen

• Fly t/r Toulouse

• Alle overnattinger

• 7 frokoster

• 5 lunsjer (4 pikniker)

• 2 middager

• En vinsmaking

• Temaguide

• Inngangsavgift i henhold til programmet

• Transporter t/r flyplassen

• Bagasjetransport mellom hoteller (1 kolli/person)

• Sykkelleie


REISE FAKTA

Dag 1

Flyreise til Toulouse. En overnatting på hotell i Toulouse. Middag er inkludert.

Dag 2

Sykling fra Toulouse til Castelnaudary, cirka 55 kilometer. Ingen store høydeforskjeller. Frokost og piknik-lunsj er inkludert. En overnatting på hotell i Castelnaudary.

Dag 3

Sykling fra Castelnaudary til Carcassonne, cirka 45 kilometer. Ingen store høydeforskjeller. Frokost og piknik-lunsj er inkludert. To netter på hotell i Carcassonne.

Dag 4

Fridag i Carcassonne, ingen sykling. Frokost er inkludert.

Dag 5

Sykling fra Carcassonne til Homps, cirka 42 kilometer. Ingen store høydeforskjeller. Frokost og piknik-lunsj er inkludert. En natt på hotell i Homps.

Dag 6

Sykling fra Homps til Narbonne, cirka 45 kilometer. Ingen store høydeforskjeller. Frokost og piknik-lunsj er inkludert. En natt på hotell i Narbonne.

Dag 7

Sykling fra Narbonne til Bézier, cirka 45 kilometer. Ingen store høydeforskjeller. Frokost, lunsj og middag er inkludert. En natt på hotell i Bézier.

Dag 8

Buss til flyplassen i Toulouse, cirka 2 timer. Avreise til Skandinavia. Frokost er inkludert.

Frankrike

Innbyggere60,6 millioner
Flateinnhold 547 030 km²
Valuta Euro
Religion75 % romersk katolikker, 6–7 % muslimer (mest sunniter), 1,5 % protestanter, 1 % jøder, buddhister m.fl.
Språk Fransk er det offisielle språket

Viktig om reisen

OM SYKLINGEN

Obligatorisk utstyr

Behagelige og inngåtte sko til sykling og turgåing

Regnplagg som er lette å pakke ned

Sykkelhjelm, ta med egen

Piknikutstyr (kopp, tallerken, bestikk)
 

Vi anbefaler

Sykkelbriller/solbriller

Sykkelhansker

Gelésete eller sykkelbukser

Ryggsekk og/eller midjeveske

Vannflaske

Solkrem

Om syklene 

Hybridsykler med håndbrems og 7–24 gir.

Syklene fins i dame- og herremodell.

Syklene er utstyrt med sykkelveske og bagasjebrett.

Alle sykler har holder til vannflaske.

Hvis du vil bruke sykkelsko, anbefaler vi at du tar med egne SPD-pedaler som kan monteres på leiesykkelen.

Elsykler kan leies mot en ekstra avgift på 100 euro per person og avreise.

Viktig!

Vi ber deg oppgi kroppslengde når du bestiller. Vi trenger opplysningene for å ta fram en sykkel som passer deg. Kroppslengden skriver du inn under «Min reise». Legg merke til at vi trenger informasjonen så snart som mulig etter bestillingen, men aller senest én måned før avreise.

All bagasje transporteres med buss mellom hotellene. Som mest ett kolli på maksimalt 20 kg, per person.

Vi har ingen følgebil på denne reisen. Eventuelle punkteringer eller andre problemer som kan oppstå med syklene, løser vi på stedet.

Sykkelturene

Enkelte dager kan reiseruten bli delvis endret, avhengig av vær og vind.

Dag 1

Ankomst til Frankrike, ingen sykling.

Dag 2

Sykling fra Toulouse til Castelnaudary, cirka 55 kilometer. Ingen store høydeforskjeller.

Dag 3

Sykling fra Castelnaudary til Carcassonne, cirka 45 kilometer. Ingen store høydeforskjeller.

Dag 4

Fridag i Carcassonne, ingen sykling.

Dag 5

Sykling fra Carcassonne til Homps, cirka 42 kilometer. Ingen store høydeforskjeller.

Dag 6

Sykling fra Homps til Narbonne, cirka 45 kilometer. Ingen store høydeforskjeller.

Dag 7

Sykling fra Narbonne til Béziers, cirka 45 kilometer. Ingen store høydeforskjeller.

Dag 8

Avreise mot Skandinavia, ingen sykling.

ØVRIG INFORMASJON

Grunnprisen omfatter følgende:

Flyreise t/r Skandinavia – Toulouse. TEMAs reiseledelse, delt dobbeltrom, måltider, utflukter, inngangsbilletter og reisens transporter i henhold til dagsprogrammet.

Overnattingssteder:

Denne uken bor vi på koselige bed & breakfast med litt enklere standard. På enkelte steder er det mulig at vi deler opp gruppen på to overnattingssteder, fordi antallet senger er begrenset.

Valuta:

Euro (EUR).

De vanligste bank- og kredittkortene aksepteres i de fleste butikkene. Det fins uttaksautomater.

Hvis du vil ha mer informasjon om valuta og kurser, ta kontakt med et bank- eller vekslingskontor.

Driks:

På denne reisen inngår ikke driks. TEMA-guiden samler inn 25 euro per person i begynnelsen av reisen og sørger for at pengene blir fordelt til sjåfører, bagasjebærere og restaurantansatte ved felles måltider og liknende.

Klima:

Opplysninger om klima og aktuelle værmeldinger finnes på ulike nettsteder til værmeldingstjenester, for eksempel www.cnn.com, www.bbc.com eller www.yr.no.


Hotell information

Avreiser

Dato Fly-
info
Reiselengde Reise Avreiseflyplass Pris Status
2019-09-04 ..

Flyinformasjon

..

Alle tider som vises er lokale.

Departure
From
To
Departure
Time
Arrival
Time
Airline and flight number
Oslo
Amsterdam
2019-09-04
06:30
2019-09-04
08:20
K L M, 1140
Amsterdam
Toulouse
2019-09-04
11:45
2019-09-04
13:35
K L M, 1303
Return
From
To
Departure
Time
Arrival
Time
Airline and flight number
Toulouse
Amsterdam
2019-09-11
14:05
2019-09-11
16:05
K L M, 1304
Amsterdam
Oslo
2019-09-11
16:50
2019-09-11
18:35
K L M, 1149
8 dager Sykkeltur langs Canal du Midi  Oslo 20 550 NOK Fullbooket
2019-09-11 ..

Flyinformasjon

..

Alle tider som vises er lokale.

Departure
From
To
Departure
Time
Arrival
Time
Airline and flight number
Oslo
Paris
2019-09-11
06:20
2019-09-11
08:50
Air France, 1275
Paris
Toulouse
2019-09-11
09:45
2019-09-11
11:05
Air France, 7518
Return
From
To
Departure
Time
Arrival
Time
Airline and flight number
Toulouse
Amsterdam
2019-09-18
14:05
2019-09-18
16:05
K L M, 1304
Amsterdam
Oslo
2019-09-18
16:50
2019-09-18
18:35
K L M, 1149
8 dager Sykkeltur langs Canal du Midi  Oslo 19 950 NOK Fullbooket
2019-09-25 ..

Flyinformasjon

..

Alle tider som vises er lokale.

Departure
From
To
Departure
Time
Arrival
Time
Airline and flight number
Oslo
Paris
2019-09-25
06:15
2019-09-25
08:45
Air France, 1275
Paris
Toulouse
2019-09-25
09:45
2019-09-25
11:05
Air France, 7518
Return
From
To
Departure
Time
Arrival
Time
Airline and flight number
Paris
Oslo
2019-10-02
20:50
2019-10-02
23:10
Air France, 1274
Toulouse
Paris
2019-10-02
21:00
2019-10-02
22:55
Air France, 1350
8 dager Sykkeltur langs Canal du Midi  Oslo 19 950 NOK 4 plasser igjen Bestill

Inkludert i alle våre reiser

  • TEMAs reiseledere
  • Fly og hotell
  • Utvalgte måltider
  • Inngangsbilletter ifølge program
  • Prøvesmakinger
  • Se dagsprogrammet

Andre Sykkelturer

 
XClose