Nyhet

Sør-Amerikas sørspissFra Santiago til Buenos Aires

Santiago og Chile ønsker oss velkommen med åpne armer og varmer oss opp før den forestående odysseen. Vi glir deretter frem langs den søramerikanske kysten og noen av jordas mest utemmede villmarker, tar et sidespor i Magellanstredet, cruiser mellom øyene i lengst sør i Chiles fjordlandskap og i Darwins kjølvann i Beaglekanalen ved Ildlandet. Runder Cap Horn og forlater Stillehavet for Atlanteren, før vi når Falklandsøyene med sitt rike fugleliv. I sluttspurten nordover venter storbyens puls i to av sine mest innbydende former – Montevideo og Buenos Aires. 

Reisefakta

Land: Chile, Argentina, Falklandsöarna, Uruguay

Reisetype: Cruise

Reiselengde: 19 dager

Størrelse på gruppen: 25-32 personer

Visum kreves : Nei

Høydepunkter

  • Chiles fjorder
  • Ildlandet
  • Runde Kapp Horn
  • Falklandsøyene
  • Buenos Aires

Dagsprogram
Vinter 20/21

Dag 1. Avreise Skandinavia

Avreise fra Skandinavia med ankomst til Santiago i Chile dag 2.

Dag 2. Ankomst Santiago, Chile

Ved ankomst til Santiago møter en reiseleder fra TEMA opp på flyplassen. Da vi ikke har mulighet til å sjekke inn på hotellet vårt før senere på dagen, utnytter vi tiden til en rundtur i en av Sør-Amerikas mest interessante byer.

Santiago de Chile ble grunnlagt i 1541 av den spanske conquistadoren Pedro de Valdivia, som ble sendt hit av selveste Pizarro, Inkarikets erobrer. Planen var å etablere en ny hovedstad i det spanske riket, som i rask takt vokste fram i den nye verden.

Den byplanleggingen, som byggmester Pedro de Gamboa allerede på den tiden lå bak, er fortsatt i dag stort sett uforandret og Santiago byr på en spennende blanding av både kolonial og moderne arkitektur.

Vår tur starter med et besøk i hjertet av byen og Plaza des Armas. Og fra det stedet har Santiago langsomt utvidet seg i løpet av de siste 500 årene. Plaza des Armas er navnet på det viktigste og mest sentrale torget i alle spanske og søramerikanske byene. Direkte oversatt betyr det «våpentorget», i og med at byens militære hovedkvarter og arsenal ofte var plassert her.

Vi ser nærmere på noen av de historisk viktige bygningene, som katedralen, rådhuset, postkontoret, historisk museum og spaserer langs Paseo Ahumada til Monedapalasset, samt presidentpalasset. Vi avslutter turen ved den sentrale markedsplassen og det vi har ledig tid til lunsj. Her er det mange gode restauranter å velge mellom, men spør gjerne vår skandinavisktalende guide om tips.

Etter lunsj tar bussen oss til hotellet for innsjekking og litt avkobling. Om kvelden venter en felles velkomstmiddag på en lokal restaurant.

Dag 3. Vi går ombord

Vi begynner dagen med et virkelig «høydepunkt» og tar fjellbanen opp til Cerro San Cristóbal, Santiagos nest høyeste punkt på 880 meter. Herfra venter naturligvis en fantastisk utsikt over den søramerikanske metropolen. Deretter går turen videre til Santiagos østre og mer moderne områder, der vi besøker en lokal håndverksbutikk. Her er det mange tradisjonelle gjenstander, som kan være fine minner eller gaver til nære og kjære.

Vi inntar en felles lunsj, før bussen avgår til havnen i San Antonio og starten på vårt eventyr. Reisen tar ca. 1 time. Vel fremme er det endelig tid til å gå ombord og sjekke inn i våre lugarer, som vil være vårt faste holdepunkt de nærmeste to ukene. Vi forlater havnen sent på ettermiddagen.

Dag 4. Til havs

Den første etappen av cruiser vi sørover langs den lange, chilenske kysten, som er snaue 430 mil fra nord til sør og har den som selskap på østre side.

Dag 5. Puerto Montt, Chile

Puerto Montt er hovedstedet i den chilenske regionen Los Lagos og blir ofte kalt inngangsporten til landets isbresjøer, vulkanske landskap og omgivende nasjonalparker. Her ligger det også en over 100 år gammel bosetting og flere samfunn/tettsteder med urbefolkningen Mapuche. For eventyrlystne som planlegger vandringer blant annet til Patagonia, er Puerto Montt et perfekt utgangspunkt. Men for de mer tilbakeholdne eventyrere gjør også et kort besøk her et fascinerende innblikk i den chilenske kulturen og en smakebit på landets fantastiske skjønnhet.

Cruisets første utflukt byr på mange herlige naturopplevelser. Innledningsvis reiser vi langs strendene til sjøen Llanquihue og på veien passerer vi det lille tettstedet Ensenada. Under turen rundt sjøen blir naturen vakrere og vakrere for hver kilometer vi reiser – frodig, grønn landsbygd, fruktbare felt ploget av okser med værbitte låver og kirker.

Når vi ankommer sjøen Todos los Santos, tar vi en 45 minutters båttur over til den andre siden. Sjøens nåværende form er et resultat av en standhaftig isbre og vulkansk aktivitet i området. Todos los Santos er også omgitt av bratte fjell og den alltid snøkledde vulkanen Osorno i vest. Vi når snart Petrohué, hovedstedet i nasjonalparken Vincente Peréz Rosales, der vi får anledning til å beundre fossen Petrohué – eller snarere den lange rekken av glitrende, blå fosser, som styrter frem gjennom det dramatiske landskapet. Her unner vi oss også en 30 minutters spasertur på ganger og stier, der vi får anledning til virkelig å kunne beundre vidunderlig utsikt over fosser, fossefall, fjell og villmark.

Før vi vender tilbake til skipet, blir det lunsj i Puerto Varas, like nord for Puerto Montt, der det blir tid til en liten utforskning på egenhånd og anledning til å besøke det lokale håndverkmarkedet. Cruisets første utflukt byr på en tur til Puerto Varas, «Rosebyen», som skuer ut over Lago Llanquihue, Chiles nest største sjø. De snøkledde vulkanene Osorno og Calbuco speiler seg i det krystallklare vannet. Kyststrekningen, (costanera), som vi ferdes på fører oss etter hvert til Puerto Varas store torg med sine hager og historiske monumenter.

Ytterligere et stykke videre når vi byen Frutillar, der vi rusler en tur langs dens historiske kvarter. Her er husene omgitt av vakre hager og bygd i en stil som minner om de vi kan finne i sørlige deler av først og fremst regionen Schwarzhwald i Tyskland. Vi passerer den lutherske og den katolske kirken og gjør deretter et stopp i det koloniale museum. Her viser en utstilling hvordan livet kunne være for regionens første, tyske nybyggere.

Dag 6. Puerto Chacabuco

Den lille byen Puerto Chacabuco, med litt over 1 000 innbyggere, ligger stilfullt ved inngangen til fjorden Aisén. Selv innbyggerne innrømmer at det ikke er så mye å se på i selve byen. Til helt nylig fantes det ikke en gang gateskilter og byens største bygning er en fiskeforedlingsfabrikk. Det pleier å holde med en kort spasertur, for å ha sett hele området. Derimot er Puerto Chacabuco inngangsporten til noen av de vakreste stedene i denne delen av chilenske Patagonia.

Av den grunn går også dagens utflukt i naturens tegn, da vi kombinerer villmark med et streif av eventyr og Patagonias jomfruelige skoger. En 15-minutters busstur tar oss langs en enestående vakker vei til den nylig åpnede privatparken. Aikén del Sur, like ved stranden av Riescosjøens stille og gjennomsiktige vann. Den 8 kvadratkilometer store parken kan blant annet skryte av et 20 meter høyt fossefall, hjemlige staudeskoger, bregner, noen av dem typeidentifisert for første gang i Chile, mose og lava, viltvoksende fuksia og store buskvekster med berberis.

Vi starter ved parkens informasjonssenter, der vi får en introduksjon om hele området. Tolkestasjoner forklarer regionens biogeografiske historie via tre forskjellige naturstier – alle lett tilgjengelige og anlagt med både rekkverk og broer. I løpet av spaserturen langs disse stiene kan vi virkelig nyte parkens skjønnhet og rofyllte atmosfære. Spektakulær utsikt venter, over nærliggende sjøer, elver, bakker og berg, samt innenlandske fuglearter, chucaotapakul, som setter gullkant med vakker sang.

Via elvestien kommer vi enda dypere inn in Patagonias natur, når vi krysser gressletter og fuktige skoger, som er karakteristiske for denne delen av verden. Ved slutten av stien venter det imponerende fossefallet Old Man’s Beard (en gammel manns skjegg). Vi får litt egentid til fotografering, før vi vender tilbake til startpunktet via en annen sti. Her venter en delikat lunsj i form av en typisk patagonsk barbecue av lamm. Mette, tilfredse og fulle av nye inntrykk, begir vi oss tilbake til skipet.

Dag 7–8. Til havs

I løpet av de to nærmeste dagene fortsetter vi mot vår neste chilenske havn på denne reisen – Punta Arenas. Underveis kan vi nyte Chiles like vakre og dramatiske fjordlandskap med karrige fjell og daler dekte av isbreer. Ikke helt forbausende finner vi her også flere av Chiles nasjonalparker. Hit kom tidlig spanske oppdagelsesreisende i jakten etter den mytiske Caesars’ by, der det ble sagt at innbyggerne var rike på både gull og diamanter. Selv om de aldri fant selve byen, lært de seg mye om å navigere i dens farvann og kunne på den måten etablere nye skipsleder. Glem ikke å holde utkikk etter pingviner, seler, delfiner, spekkhoggere og andre marine dyr, som gjerne viser seg fram langs kysten.

Vi passerer også Canal Sarmiento, en av hovedkanalene i Patagonia, som strekker seg fra Guía Narrows i nord til sørspissen av Victoria Pass. Kanalen er døpt etter den spanske oppdagelsesreisende Pedro Sarmiento de Gamboa, som lyktes i å navigere seg gjennom kanalen mellom 1579–1580. I denne regionen bor Kawesqar-folket siden 6 000 år tilbake og utgjør derfor en del av den søramerikanske urbefolkningen.

Dag 9. Punta Arenas, Chile

Den siste delen av reisen mot Punta Arenas går via Magellanstredet, døpt etter den første europeer, som ferdedes over disse vannene i år 1520 – den portugisiske sjøfareren Ferdinand Magellan. Tidligere var Magellanstredet den hovedsakelige transportleden mellom Atlanteren og Stillehavet, men da Panamakanalen sto klar i 1914, forkortet den reisen med mange tusen kilometer.

Å ankomme Punta Arenas kan for enkelte føles som å nå verdens ende – og ikke helt uten anledning. Denne forblåste byen ligger på den aller sørligste spissen av Chile og midt mellom de to store verdshavene. Byen har spilt og spiller fortsatt en viktig rolle med hensyn til geografiske, politiske og økonomiske spørsmål i den så kalte «sørlige konen», som består av Sør-Amerikas sørligste områder i Chile, Argentina og Uruguay.

Tidlig om kvelden forlater vi Punta Arenas. Vi reiser i sørvestlig retning via Cockburn-kanalens gedigne fjordlandskap, for deretter å vende stavnen mot øst og Beaglekanalen. Herfra venter en like vakker og stille siste etappe, før vi når grensen til Argentina. Beaglekanalen er døpt etter HMS Beagle, navnet på briggen som en gang førte naturforskeren og geologen Charles Darwin på sin fem år lange oppdagelsesreise. På grunn av sin skjønnhet er den blitt en meget populær cruisedestinasjon.

Dag 10. Ushuaia, Argentina

En del av strekningen langs Beaglekanalen har fått navnet Glacier Alley – eller Avenue of the Glaciers, som den også kalles. Navnet har med god grunn blitt til da besøkeren fikk se den ene spektakulære isbreen etter den andre. Alle sammen virker som de flommer ned mellom snødekte topper og mektige fjellmassiv. Dersom tåken skulle komme under passeringen, vil vi likevel kunne høre lyden av is som sprekker og ramler ned i kanalen eller fossefallene, som dannes av smeltende ismasser.

Midt på dagen når vi til slutt Ushuaia i Argentina og kanskje dette er den virkelige verdens ende. Dramatisk, fantastisk og utenomjordisk er bare noen ord som kan by denne fjerne delen av verden rettferdighet. Hovedstaden Ushuaia ligger på Argentinas aller sørligste punkt i den naturskjønne regionen Tierra del Fuego –Ildlandet – et veritabelt kaleidoskop av glitrende isbreer, snøkledde topper, tette skoger, vakre sjøer og forblåste sletter.

Selve byen er en labyrint av gater med lave bygninger, som alle synes å møtes i hjertet av Ushuaia, havnen. Byen, som ble grunnlagt i 1884, ønsket både misjonærer, gullgravere og marineoffiserer velkommen, før den senere hovedsakelig ble kjent som en straffekoloni. Når kolonien ble stengt under den kjente, argentinske presidenten Juan Pérons ledelse, ble det store fengselet til Ushuaias mest populære museum.

Dagens lille eventyr her ved verdens ende byr på fantastisk natur og fenomenale panoramaer. Vi innleder med en kort bussreise til den lokale jernbanestasjonen, der vi går ombord de like stilige og klassiske togvognene på verdens sørligste jernbane. Dette blir en uforglemmelig tur som snor seg fram blant vakre, naturlige landemerker i Tierra del Fuegos nasjonalpark.

Jernbanen ble opprinnelig bygd for å frakte tømmer til Ushuaia fra skogene omkring. I dag er Southern Fuegian Railway, eller «Toget ved verdens ende» som den også kalles, i stedet blitt en populær attraksjon blant både turister og lokale innbyggere – en unik måte å få oppleve arven etter den gamle jernbanen på og samtidig komme så nær naturen. Vel ombord har vi en snau time på oss til å ta inn det mektige samspillet mellom fossefall, skoger, elver og fjell – alt mens toget rolig tøffer avsted langs det historiske sporet. Av og til er det korte opphold for å kunne ta bilder.

Ved turens slutt venter en buss på å kjøre oss til Ensenada Bay, der vi får oppleve herlig utsikt over Beaglekanalen. Vi vender deretter tilbake til cruiseskipet, der den som ønsker kan utforske Ushuaias bykjerne på egenhånd.

Dag 11. Cap Horn

I dag når vi den kanskje mest kjente, eller ukjente havpassasjen på jorda, som i århundrer satte skrekk i mange sjøfarere. Men den som overlevde en tur rundt Cap Horn – og det enkelte ganger voldsomme møtet mellom Atlanteren og Stillehavet – egnet mest sannsynlig resten av sitt liv til å skryte av det. Det var i disse farvann som navnet Tierra del Fuego, Ildlandet, ble til, da sjømenn fra skipets reling kunne skue lokalinnbyggernes bål brenne langs strendene. I Ildlandet bodde Yaghan i nesten 8 000 år og andre av kontinentets urbefolkning frem til slutten av 1800-tallet.

Dag 12. Falklandsøyene

Velkommen til verdens sørligste hovedstad – Stanley – og Falklandsøyene, også kalt Malvinene, et selvstyrt, britisk territorium med drøyt 3 200 innbyggere. Falklandsøyenes skjærgård består av de to hovedøyene East and West Falkland, samt et antall mindre, nært beliggende øyer. Opprinnelig gjorde britene krav på Falklandsøyene i 1765, men har i løpet av påfølgende århundre i flere omganger vært tvunget til å overgi, ta tilbake og forsvare øyene fra invaderende nasjoner. Siste gangen var i 1982, da Falklandsøyene ble okkupert av Argentina, som lenge lå i tvist med britene om opphavsretten. Okkupasjonen førte til en krig som pågikk i 74 dager og sluttet da Argentina kapitulerte i juni 1982.

Under kolonitidens tidlige år ble Falklandsøyene brukt som en base for hvaljakt og senere seljakt. I dag er det i første rekke fiske og turisme som styrer økonomien. I Stanley synes det å råde en viss stolthet over den britiske arven, noe som avsløres i alt fra de røde telefonboksene til utseendet på og atmosfæren i de lokale pubene.

Vår planlagte utflukt her på Falklandsøyene tør vi påstå er et av reisens høydepunkter. Vi skal besøke Bluff Cove Lagoon, et villmarkparadis i privat eie, med store kolonier av pingviner og andre fugler. Om morgenen møter vi teamet fra Bluff Cove på kaia og foretar en 20 minutters reise i minibusser over de bølgende bakkene til Bluff Cove Farm. Her bytter vi til firehjulsdrevne kjøretøyer, som er bedre til å klare det utfordrende terrenget, men regn likevel med en del humpende tur fram til lagunen, ytterligere ca. 20 min.

Ved ankomsten møtes vi av proffe viltvokterne, som forklarer hva vi kan forvente oss av besøket og hva vi skal være på utkikk etter. Ta deretter en spasertur gjennom pingvinkolonien, vakkert innrammet av lagunen og en stor hvit sandstrand, som noen ganger patruljeres av sjøløver fra nærliggende øyer. Her lever flere enn 1 000 hekkende par kappingviner sammen med en voksende koloni av kongepingviner. Magellanpingviner, som bygger sine huler på en nærliggende øy, hilser også på noen ganger. Andre frekvente gjester er kaneljo, magellantjeld, magellangjess, søramerikanske terner, delfinmåker, gulpesniper, falklandsskovleender og sørkjempepetreller.

Vi varmer oss med en kopp te, kaffe eller varm kakao på populære Sea Cabbage Café, beliggende på stranden. Kanskje unner vi oss en av de hjembakte godsakene, som nystekte scones med syltetøy og krem. Mens vi lar oss bli omsluttet av varmen fra torvpeisen, kan vi nyte en praktfull utsikt med bølger som ruller inn over stranden i selskap med tumlende pingviner.

I Bluff Cove Museum & Shop får vi livet på Falklandsøyene presentert i bilder og kan lære oss mer om historien bak Bluff Cove, om det lokale dyrelivet og også om krigen mot Argentina i 1982. Suvenirer kan selvfølgelig kjøpes og det er også anledning til å se en oppvisning i hvordan de spinner og tover ull fra den nærliggende farmen. Totalt har vi ca. 1 time å spandere på egen hånd ved Bluff Cove Lagoon, før vi vender tilbake til Stanley. Tilbake ved skipet, har vi tid til å oppdage Stanley på egen hånd, før skipet forlater Falklandsøyene for denne gangen.

Dag 13–14. Til havs

Nå har vi hele to dagers cruise med herlig avkobling ombord. Vi reiser nordover langs Argentinas vakre kystlandskap, mot Uruguay og Buenos Aires. Kan hende vi får et glimt av noe av det rike, marine livet underveis.

Dag 15. Montevideo, Uruguay

Uruguays hovedstad, Montevideo, blir ikke sjelden overskygget av sin litt større søster på andre siden av Río de la Plata – Buenos Aires. Men byen må ikke undervurderes med sin kosmopolitiske og samtidig avslappende, lavmælte atmosfære og sine fantastiske kjøttrestauranter.

Den europeiske arven er sterk i Montevideo og de tidlige bosetternes, spanjoler, portugisere og italieneres forskjellige kulturer, avspeiles i både i arkitektur og attityder hos byens moderne innbyggere.

Her er det en overraskende stor blanding av interessante bydeler. Ciudad Vieja, gamlebyen, utgjør det koloniale hjertet, et mønster av gater, som ligger på en halvøy og som skiller Río de la Plata fra havnen. Ciudad Vieja har i lang tid vært forsømt, man har nylig gjennomgått en renessanse – restauranter, barer og klubber åpner i historiske bygninger, som har gjennomgått utførlige restaureringer. Montevideos bykjerne er i stedet blitt en gullgruve i Art Deco-bygninger, mens de østre forstedene vil føre tankene til Miami. Her kantes kilometerlange sandstrender av glitrende skyskrapere og friluftkafeer.

Dagens utflukt tar oss til noen av byens absolutte høydepunkter og historiske landemerker, som Plaza Independencia og Palacio Legislativo. Sistnevnte hører sannsynligvis til en av de vakreste regjeringsbygningene i verden, der veggene har marmor i 27 forskjellige farger. Vær også på utkikk etter Battle y Ordõnez-parken. Døpt etter en framstående politiker og tidligere president i Uruguay, dekker denne parken 60 hektar og er blitt kalt Montevideos lunge – frem for alt på grunn av den store mengden trær av forskjellige sorter som vokser her. I parken ligger blant annet Estadio Centenario, en stor fotballarena, som ble bygd til verdensmesterskapet i 1930.

Turen fortsetter langs byens sørøstre kyst, der vi passerer eksklusive Carrasco. En gang i tiden et elegant badested, i dag et av de dyreste kvarterene i hele byen, som kan vise frem mange forskjellige, arkitektoniske stilarter. Vi tar et stopp ved Mercado Agricola – en gammel, men renovert markedsplass, som i dag fungerer som bøndenes eget marked. Her får vi et godt innblikk i landets kulinariske tradisjoner og en fin mulighet til å rusle blant lokalbefolkningen.

Vi vender blikket mot landsbygden og ruller mot vingården Varela Zarranz, som har vært i familien Varela sitt eie siden 1933. Et av familiemedlemmene tar oss med på en tur rundt i gården, fulgt av litt avkobling med vinsmaking og lunsj. Vi får også selskap av profesjonelle dansere, som gir oss en smaksprøve på den ildfulle og pasjonerte uruguayanske tangoen.

Dag 16. Buenos Aires, Argentina

Tidlig på 1900-tallet ble Buenos Aires en rik by, da de begynte å eksportere sitt i dag så berømte kjøtt verden over – fra kyr som vokste opp på Pampas fruktbare sletteland. Buenos ble raskt et navn på kartet, en verdensby å regne med, full av spennende attraksjoner og arkitektoniske juveler.

Siden den gang har Argentinas hovedstad opplevd store svingninger i sine økonomiske og politiske framganger. Men Buenos Aires fortsetter stadig å fascinere og underholde sine besøkere, dels takket være sin noe kaotiske energi, men også for sin rene, urbane skjønnhet. Alle fremgangsårenes prakt lever fortsatt, likeledes byens enorme grøntområder.

Porteños, som lokalbefolkningen blir kalt, kan være av både spansk, italiensk, jødisk eller arabisk herkomst. Blandingen av kulturer reflekteres i lokale dialekter, mat og hva de kan egne seg til i fritiden. Og apropos fritidssysselsettinger kan vi heller ikke fortelle om Buenos Aires, eller Argentina i sin helhet for den del, uten å nevne tangoen. Buenos Aires er kjent som tangoens fødested og selv om musikken og dansen aldri riktig har forsvunnet, har tangoen nylig fått et oppsving. Danseentusiaster fra hele verden kommer hit for å se på, eller delta i, så kalte milongas, en form av dansearrangementer.

I dag forlater vi skipet like etter lunsj, for å oppleve Buenos Aires og dens berømte dansekultur på nærmere hold. Reisen går via Plaza de Mayo med omgivende kvarter, der vi kan holde utkikk etter regjeringsbygningen Casa Rosadam, det rosa huset, en av byens mest kjente bygninger. Casa Rosada besto opprinnelig av to bygninger, begge tegnet av svensk/argentinske arkitekter – Enrique Åberg og Carl Kihlberg.

Fra opprinnelig å ha vært et postkontor, henholdsvis delstatsparlament, ble de to strukturene bygd sammen i 1884 og har senere fungert både som bolig og arbeidsplass for den argentinske presidenten. Det var her Eva Péron (Evita) døde 26. juli 1952.

Videre passerer vi obelisken og Plaza de la República i hjertet av byen, der to av Buenos Aires hovedsakelige gjennomfartsårer møtes, Avenida 9 de Julio og Avenida Corrientes. Vi ser Teatro Colón, Buenos Aires kulturelle stolthet og et av verdens fremste operahus, kjent for sin fantastiske akustikk. Den nåværende bygningen i fransk renessansestil ble innviet i 1908 med operaen Aida av Giuseppe Verdi.

Snart når vi de fargesterke kvarterene (barrio på spansk) i La Boca, Buenos Aires første havn, med sin fremtredende italienske atmosfære. Her, på gågata Calle Caminito, konkurrerer håndverkere, malere og dansere om oppmerksomheten til de forbipasserende.

Vi fortsetter mot San Telmo, Buenos Aires eldste bydel. På veien passerer vi de imponerende kongressbygningene. San Telmo er også den beste plassen til virkelig å få oppleve dansen som også blir kalt «et vertikalt uttrykk for et horisontalt begjær». Her får vi endelig se tangoen fremført av profesjonelle dansere, som sannsynligvis vil gjøre alle helt henført på grunn av sin dyktighet, timing, pasjon og utholdenhet. Det vil bli servert en tidlig middag i samband med showet.

Med dansen fortsatt i kroppen fortsetter vi mot byens mest eksklusive bydel, Recoleta. Her smykkes skyggefulle gater av palasslignende hus, alle bygd på hundreårsskiftet mellom 1800- og 1900-tallet av Argentinas innflytelsesrike sosietet og omringet av veltrimmede hager. Den arkitektoniske stilen er overveiende fransk. I dag inneholde flere av de vakre bygningene både luksushoteller og ambassader.

Dag 17. Buenos Aires – Hjemreise

Reisen har dessverre nådd sin slutt og etter frokost sjekker vi ut fra skipet og klatrer inn på bussen, som skal ta oss til flyplassen. Vi passer på å si adjø, eller på gjensyn til nye venner. Og tidlig på ettermiddagen setter flyet kurs mot Skandinavia igjen.

Dag 18. Ankomst Skandinavia

Vi håper at alle har hatt et fantastisk cruise sammen med oss hos TEMA og at alle har fått med seg mange fine minner.


Dette er inkludert i reisen

• Fly til Santiago og hjem fra Buenos Aires

• Samtlige overnattinger i utvendig lugar

• 16 frokoster

• 14 lunsjer

• 15 middager

• Utflukter i henhold til program

• TEMA-reiseleder


REISE FAKTA

Chile

Innbyggere 18 millioner
Flateinnhold 756 945 km²
Valuta Peso
Religion Katolisme, voksende protestantisk bevegelse
Språk Spansk er det offisielle språket. De mest talte indianerdialektene er quechua og mapuche

Argentina

Innbyggere 44 millioner
Flateinnhold
2 766 890 km² 

Valuta Argentinsk peso (ARS) 
Religion Majoriteten er katolikker
Språk Offisielt språk er spansk; italiensk og noen indianerdialekter, for eksempel guaraní snakkes også. 

Viktig om reisen

I grunnprisen inngår:

Flyreise til Santiago og hjem fra Rio de Janeiro. TEMA sin reiseledelse, samtlige overnattinger med del i dobbeltrom og utvendig lugar, måltider, utflukter og transporter underveis i henhold til dagsprogrammet.

OBS! For denne reisen gjelder en høyere depositumavgift på 9 000 kr per person som skal betales innen en uke etter bestilling. Denne avgiften refunderes ikke ved en eventuell avbestilling. Sjekk gjerne din reise/avbestillingsforsikring før du bestiller. 

Om rederiet:

Holland America Line er et engelsk/amerikansk selskap og et av verdens eldste rederier, grunnlagt allerede i 1873 som Netherlands-America Steamship Company. Den gang var hensikten å transportere både varer og mennesker fra Europa til Amerika. Allerede i 1895 kan Holland America Line tilby sitt første cruise. I 1971 legger selskapet transportdelen av virksomheten bak seg for godt og går helt over til cruise.

Holland America Line har i dag en stor skipsflåte i mellomklassen og tilbyr cruise til spennende og eksotiske steder over hele jordkloden. Kjent for sin høye standard, fantastiske service, gode mat og store engasjement for miljøet, er Holland America Line en selvklar samarbeidspartner for TEMA.

Om skipet:

Rederiet har flere fartøyer, og hvilket du reiser med kan varierer avhengig av avreisedato. Alle tilbyr en romslig og komfortabel reiser der du aldri trenger å kjede deg. Når vi ikke besøker noen av reisens spennende destinasjoner har du god tid til å utforske alle fasiliteter og aktiviteter ombord som for eksempel matlagningskurser, shower, musikk. 

For den som vil bevege seg litt ekstra under reisen finnes det et treningssenter og to store bassenger. I Explorations Central kan en få vite mer om reisemålene vi besøker, i tillegg til at reiselederen holder foredrag og forbereder alle på beste måte i forkant av kommende utflukter.

Mot en ekstra kostnad kan vi også få behandling i skipets spa, avlegge et besøk i skjønnhetssalongen eller hos frisøren. Wifi finnes ombord men er dyrt å bruke. Beregn en kostnad på 30 dollar per dag eller 150 dollar for 12 dager. 

Avresa 2020-10-27: Eurodam

Lugarene:

På denne reisen er Ocean View-lugarer/utvendige lugarer automatisk inkludert i grunnprisen. Alle lugarer har egen dusj og toalett, oppbevaringsbokser, kjøleskap og hårtørker. Det er også mulig å oppgradere til en Vista Suite med egen veranda/balkong mot tillegg i prisen. Antall lugarer med verandalugarer er begrenset og noe vi derfor ikke kan garantere tilgang til for alle våre gjester. Her er det først til mølla som gjelder. Den som er interessert i å oppgradere sin lugar, må informere en av våre selgere i forbindelse med bestillingen.

Nedenstående priser er veiledende og kan bli endret, avhengig av tilgang til lugarer ombord. Prisen gjelder per person for del i dobbeltlugar.

Oppgradering til Vista Suite: 6 000 kr

Mat og drikke ombord:

Ombord trenger vi aldri å være sulten eller tørst. Det finnes et stort utvalg av restauranter, snackserveringer, barer og caféer – og flere er inkludert i prisen. Enten det gjelder å gå til et fint dekket bord, eller noe enklere, så er alternativene mange. Det er også mulig å få mat servert i lugaren via 24 timers room service, uten ekstra kostnad.

Når det gjelder drikke inngår vann, juice, vanlig kaffe, te og melk. Alkoholholdige drikker, visse spesialteer, øvrige kaffesorter, som cappuccino, café latte osv., mineralvann, flaskevann eller smoothies inngår ikke i prisen på reisen.

Det er likevel flere drikkepakker og vinpakker å velge mellom, som alle kan bestilles på forhånd eller ombord på skipet. Velges det å bestille en drikkepakke ombord vil prisen bli noe høyere. Forhåndsbestilling av drikkepakker foretas direkte hos Holland America Line ved å logge inn i deres bestillingssystem. Nettstedadresse og innloggingsopplysninger sendes ut senest to måneder før avreise.

Visum:

Skandinaviske medborgere trenger ikke visum til noen av de landene som blir besøkt under reisen.

Valuta og valutaveksling:

På skipet gjelder amerikanske dollar, USD, men det går utmerket ved behov å veksle til seg lokal valuta om bord, eller via vekslingskontor og uttaksautomater i de havnene vi besøker.

De vanligste bank- og kredittkort aksepteres normalt i de fleste butikker i de største byene.

Betaling ombord:

Som gjest hos Holland America Line tildeles automatisk en egen konto når en går ombord. Alle eventuelle kjøp og tjenester ombord debiteres på kontoen via nøkkelkortet til lugaren. Kontanter aksepteres ikke til separate transaksjoner, som for eksempel i barer, butikker, spa, strandutflukter. Nøkkelkortet blir med andre ord det betalingsmiddel som gjelder. Som en del av innsjekkingsprosessen for cruiset første dag, vil det foregå en registrering av ett personlig kreditt- eller betalkort som Visa®, Mastercard®, American Express® eller Discover®, som i sin tur aktiverer nøkkelkortet.

Den dagen vi går ombord reserverer Holland America Line en sum på hver enkelts kreditt- eller betalkort tilsvarende 60 amerikanske dollar per person og cruisedag. Dersom det reserverte beløpet er brukt opp før cruiset er over, godkjennes det personlige kortet for de kjøp som allerede har funnet sted, samt ytterligere 60 dollar per person og cruisedag for gjenværende del av cruiset.

Driks:


Felles driks er ikke inkludert. I stedet anbefaler vi et beløp på 30 USD for tips til felles aktiviteter og måltider samt til sjåfører, lokale guider og bagasjebærere. TEMA reiseleder samler inn dette og tar seg av fordelingen. 

På skipet har man en såkalt Hotel service charge, en form for obligatorisk serviceavgift som går til skipets personal. Avgiften legges automatisk på ditt konto ombord og er per i dag $14.50-$16 per person og dag avhengig av lugar kategori. Utover dette er driks helt frivillig, men den som vil kan la det ligge igjen litt penger til rengjøringspersonalet, eller en annen av personalet som har tatt hånd om vedkommende under reisen. Hvor mye hver enkelt ønsker å gi er i så fall helt opp til vedkommende selv, her er det ingen spesifikke retningslinjer.


Klima:

Klimaopplysninger og aktuelle værprognoser for reisens forskjellige destinasjoner finnes lettvint på ulike nettsteder for vær, som www.cnn.com, www.bbc.com eller www.yr.no.

Klær og utstyr:

Ombord på skipet er det på dagtid ok å ha på shorts, t-skjorte og sandaler. Om kvelden og til middager forventes det å være pent kledd. Det er ikke nødvendig å ha dress, men gjerne jakke, skjorte og langbukser eller mørke jeans.

Været langs de søramerikanske kystene kan variere mye. I metropolene Santiago, Montevideo og Buenos Aires kan vi regne med snittemperaturer på 20-25 grader, men jo nærmere sørspissen vi kommer, jo kaldere blir det. Her kan vi regne med en del vind, regn og temperaturer som påminner om milde vintre i Skandinavia.

Pakk derfor variert og slik at vi kler på oss etter lag-på-lag-metoden. Det viktigste er funksjonelt regntøy og et par bekvemme tursko som tåler vann. Sneakers fungerer bra på byturer og ombord, men på utflukter underveis er et par lavhælte, vanntette tursko å foretrekke. Godt undertøy, varm genser, lue og vanter er også et must, gjerne i et funksjonsstoff som fleece eller ull. På de varmere stedene kan vi i stedet ha på lette og luftige bomullsklær, men gjerne ha en tynn genser eller jakke for hånden. En liten ryggsekk er også bra å ha under utfluktene.

Sjekk gjerne med reiseledelsen hvilken type klær som anbefales til respektive utflukt. Det er også mulig å få mer informasjon om klima for hver destinasjon, samt mye annet, i skipets eget Exploration Center.

Husk at du må ha med pass eller annen ID med bilde på alle utflukter. 

Hotell/overnatting

Avreiser

Dato Fly-
info
Reiselengde Reise Avreiseflyplass Pris Status
2020-10-27 19 dager Sør-Amerikas sørspiss Oslo 61 410 NOK 6 plasser igjen Bestill

Inkludert i alle våre reiser

  • TEMAs reiseledere
  • Nøye utvalgte fly & hotell
  • Utvalgte måltider
  • Inngangsbilletter ifølge program
  • Trygghet gjennom reisegaranti
  • Se dagsprogrammet

Andre Cruise

 
 
XClose
Abonnér på TEMAs nyhetsbrev!

Den beste måten å holde seg oppdatert i TEMAs verden. Du får spennende reisenyheter, gode tilbud og inspirerende reiseskildringer fra fjerne himmelstrøk..

Det er bare å huke av og fylle inn din e-postadresse.


Du kan når som helst avslutte ditt abonnement via link i nyhetsbrevet.