Dag 1 Avreise fra Skandinavia mot Hongkong
Her begynner en rundreise som tar deg gjennom Kinas kontraster. Fra kyst og metropoler til innland og geologiske underverk, risterrasser og pandaer – helt til Sichuans kulinariske tradisjoner.
Dag 2 Ankomst til Hongkong
Ankomsten til Hongkong markerer starten på en reise der øst og vest møtes i et myldrende skuespill. Reiselederen venter i ankomsthallen med et rødt TEMA-skilt Her har gamle legender om sjømenn og handelsfolk fått selskap av moderne finansdistrikter, der glasskledde tårn speiler lysene fra havnen. Byens historie er en fortelling om endring og overlevelse – fra britisk kronkoloni til en av Asias mest dynamiske metropoler. Bak fasadene skjuler det seg et byliv som sjelden hviler: markeder fulle av dufter, tehus der samtalene bølger, sporvogner som gnager seg frem mellom templer og skyskrapere.
Da det første opiumskrigen ble avsluttet i 1842, ble Kina tvunget til å avstå øya Hongkong til britene, og snart vokste den lille fiskerlandsbyen ved Perlefloden til ett av imperiets mest verdifulle handelsknutepunkt. I løpet av de neste tiårene kom Kowloon-halvøya og De nye territoriene til, og byen ble en smeltedigel av kulturer, språk og ambisjoner – britisk i forvaltning, men dypt forankret i kinesisk tradisjon.
I over 150 år fungerte Hongkong som bro mellom øst og vest. Her møttes kolonial eleganse og kinesisk initiativkraft; afternoon tea ble servert side om side med dim sum, og dobbeltdekkere kjørte forbi daoistiske templer. Da klokken slo midnatt 1. juli 1997, var den britiske epoken over. På det regnvåte dekket under overleveringsseremonien sto en enslig sekkepipespiller i kilt, og da Jiang Zemin og den kinesiske delegasjonen tok over, skal musikeren i stille protest ha løftet kilten bak mot scenen – en gest både absurd og symboltung for slutten på et imperium.
Når ettermiddag og kveld senker seg over Victoria Harbour, går turen opp til Victoria Peak. Herfra åpner det seg en av verdens mest spektakulære utsikter – et hav av lys, bevegelse og energi som fanger essensen av Hongkong. Dagen avsluttes med en velkomstmiddag i disse omgivelsene. [M]
Dag 3 Byrundtur i Hongkong
Formiddagen brukes til å utforske Hongkongs skiftende bylandskap – der historie, handel og hverdagsliv møtes i et fascinerende mønster. Dagens rundtur begynner ved Central Market, et nylig restaurert marked som forener gammelt og nytt. Her deler boder med ferske råvarer plass med moderne kafeer i omgivelser som speiler byens forvandling fra britisk kronkoloni til global metropol. Spaserturen fortsetter langs Pottinger Street, den slyngende brosteinsgaten som minner om 1800-tallets handelsdager, og videre til Tai Kwun, det tidligere politihovedkvarteret som i dag er et livlig kultursenter fylt med gallerier og samtidskunst.
Etter formiddagsturen venter en klassisk dim sum-lunsj på en lokal restaurant – små rykende bambuskurver fylt med dumplings, vårruller og dampede boller, en smakfull hverdagsritual i Hongkong.
På ettermiddagen forlater vi storbyens puls når båten glir ut gjennom Victoria Harbour mot en av de mange øyene i skjærgården. Skyskrapenes speilbilder blekner i sjøens lys, og ved ankomst venter en middag med havets delikatesser tilberedt etter gamle fiskertradisjoner. Kvelden avsluttes til rytmen av bølgene og en stille følelse av å ha møtt Hongkong både i bevegelse og ro. [F–L–M]
Dag 4 Macao – Østens Las Vegas og en bit av Portugal
Dagen er viet en utflukt til Macao – den lille halvøya som en gang var Portugals viktigste handelsfeste i Asia. Fergen forlater Hongkong og krysser munningen av Perlefloden, der seilskip tidligere ble lastet med silke, krydder og sølv. Macao kom under portugisisk innflytelse allerede på 1500-tallet, da sjøfarere fikk tillatelse av Ming-dynastiet til å slå seg ned her som takk for hjelp mot pirater. I århundrene som fulgte vokste det frem en særegen kultur der iberiske kirketårn møtte kinesiske tempeltak – et møte mellom Europa og Asia som fortsatt preger byens atmosfære.
Macao ble tilbakeført til Kina 20. desember 1999, etter over 440 år under portugisisk styre. Overleveringen markerte slutten på Europas eldste koloniale nærvær i Asia. Siden den gang har Macao, i likhet med Hongkong, vært styrt etter prinsippet ett land, to systemer.
I løpet av dagen opplever vi den Unesco-vernede gamle bykjernen, der ruinene etter São Paulo-kirken står som et utskåret minne fra kolonitiden, og A-Ma-tempelet forteller om sjøfarernes beskytterinne og Macaos rolle som en av portene inn til Kina. Kontrastene er tydelige – mellom kirkeklokker og smale smug, mellom 1500-tallsarkitektur og moderne kasinohotellers glitrende fasader.
Etter en lunsj med portugisiske smaker blir det tydelig hvorfor Macao ofte kalles Østens Las Vegas – vi tar en titt inn på Venetian Casino, ikke for å spille, men for å få en fornemmelse av hva Macao handler om. På ettermiddagen går fergen tilbake til Hongkong. Kvelden er fri til egne oppdagelser. [F–L]
Dag 5 Kanton – Perleflodens port til verden
Dagen starter med en drøyt times togtur sørover til Kanton – eller Guangzhou, som byen heter i dag. Navnet Kanton er den eldre europeiske betegnelsen, hentet fra portugisisk. Her, ved deltaet der Perlefloden møter havet, lå i århundrer porten til Kina. Det var her handelen mellom øst og vest tok fart – og her, i havnen ved Huangpu, la også den svenske ostindiafareren *Götheborg* til på 1700-tallet. Skipet vendte tilbake til Göteborg lastet med te, silke og porselen, varer som snart fant veien inn i svenske hjem. Havneområdets museum forteller om denne tiden med seil og sølv, da Kanton sto i sentrum for verdenshandelen (museumsbesøk gjennomføres dersom åpningstidene tillater det).
Vi fortsetter til det praktfulle Chen Clan Temple, et mesterverk i kantonesisk Lingnan-arkitektur, der hver vegg og takbjelke er prydet med skulpturer, malerier og keramiske figurer som viser håndverkets høydepunkt under den siste Qing-dynastiet.
Lunsj på lokal restaurant før en rolig spasertur ved Lychee Bay, der kanaler, gamle broer og små paviljonger minner om det gamle Kanton. I Yongqingfang langs Enning Road hviler fortsatt atmosfæren fra tiden da dette var byens mest elegante boligstrøk, med hus i en blanding av kinesisk og vestlig stil. Her ligger også Bruce Lees familiehjem (stengt mandager).
Dagen avsluttes på Shamian Island, øya som en gang var britisk og fransk konsesjonsområde, fylt av koloniale bygninger, kirker og ambassader – et lite stykke Europa midt i Kina. [F–L]
Dag 6 Foshan og Shunde – Guangdongs håndverkstradisjoner
Utflukt til Foshan, en by som lenge har vært hjertet i Sør-Kinas håndverk og tradisjoner. Her ligger et vakkert bevart tempelkompleks fra Ming-dynastiet, der klanenes forfedre er blitt æret i århundrer. Taksteinene glinser i solen, treskjæringene forteller om mytiske helter, og på gårdsplassen trener unge elever fortsatt Wing Chun – kampsporten som har gjort Foshan kjent verden over, ikke minst takket være byens egen sønn, Bruce Lee.
Bruce Lee vokste opp i Hongkong, men slo igjennom i Hollywood på 1970-tallet med filmer som *Enter the Dragon* og *The Way of the Dragon*. Hans eksplosive stil og karisma gjorde ham til et internasjonalt ikon og banet vei for asiatiske skuespillere i vestlig film.
Ferden går videre til Shunde, der Qinghui-hagen inviterer til en rolig vandring mellom dammer, broer og bambuslunder. Hagen, oppført på 1600-tallet av en lærd embetsmann, er et prakteksempel på den lokale Lingnan-stilen – mindre formell enn hageanleggene i Suzhou, men full av lys, vann og grønt.
Kvelden avsluttes langs Shundes gågate, der duften av nyfritert «crispy milk curd» – melkekrem med gyllen skorpe – lokker til smaksprøver før retur til Guangzhou. [F–L]
Dag 7 Guangzhou – Changsha
Morgenen begynner i det futuristiske Guangzhou, der stål og glass speiler himmelen over Huacheng-plassen – byens moderne sentrum. Her ligger museer, parker og kunsthaller side om side, og midt blant dem det svevende operahuset i Guangzhou, tegnet av Zaha Hadid. Bygningen, formet som to elveutslipte steiner, symboliserer byens møte mellom natur og fremtid.
Høyhastighetstoget (omtrent 3 timer) tar oss deretter nordover mot Changsha, Hunan-provinsens livlige hovedstad og en by med lang og dramatisk historie. Herfra kommer sterk mat, sterke temperamenter og store ideer.
Allerede under Tang-dynastiet på 700-tallet blomstret Changsha som handelsby ved Xiang-elven, men det var i moderne tid at byen skrev seg inn i historiebøkene – som Mao Zedongs hjemby. Her la den unge Mao grunnlaget for sine idéer gjennom år med studier og debatter, før revolusjonen forandret landet for alltid.
Ved ankomst venter lunsj på den myteomspunne Wenheyou Restaurant, der 1980- og 90-tallets Kina gjenoppstår blant neonskilt, retrobutikker og duften av krydret Hunan-mat. Deretter følger en spasertur langs byens travle gågater før innsjekking på hotellet – midt i Changsha. [F–L]
Dag 8 Changsha – Zhangjiajie
Formiddagen brukes på Hunan-provinsens museum (stengt mandager), der en av Kinas mest oppsiktsvekkende arkeologiske oppdagelser venter. I gravene ved Mawangdui fant man den nesten ufattelig godt bevarte kroppen av fru Dai, som levde under det vestlige Han-dynastiet for over to tusen år siden. Huden er fortsatt myk, leddene fortsatt bøyelige – et vitenskapelig mysterium som har fascinert både historikere og leger. Blant gravgavene finnes tynne silkeklær som veier mindre enn et egg, og et praktfullt silkebanner som skildrer sjelens reise mellom himmel, jord og underverden.
Etter lunsj på lokal restaurant forlater vi det moderne Changsha. Høyhastighetstoget mot Zhangjiajie tar rundt to timer og fører oss fra urban puls til et landskap av skog og fjelltopper som ofte svever i tåke. Ved ankomst venter transfer til hotellet – porten til de fortryllende sandsteinsformasjonene som har gjort området berømt verden over. Middag på egen hånd. [F–L]
Dag 9 Zhangjiajie – når Avatar-bergen blir virkelighet
Få steder på jorden vekker så sterke myter som Zhangjiajie – et landskap der geologi møter saga, og der naturens egen fantasi synes å ha overgått menneskets. Ferden går mot Wulingyuan, et enormt naturområde på over 26 000 hektar i Hunan-provinsen, opptatt på Unescos verdensarvliste. Her reiser mer enn 3 000 smale søyler og spir av sandstein seg – mange over 200 meter høye – som eldgamle voktere ut av tåken. Mellom dem slynger dype raviner, fosser, smaragdgrønne innsjøer og grotter fulle av dryppsteiner seg.
Det bemerkelsesverdige landskapet har blitt formet gjennom cirka 400 millioner år. Under den paleozoiske æra lå området på havbunnen, der sand og mineraler langsomt ble avsatt i tykke lag. Da havet trakk seg tilbake, hevet sedimentene seg, og gjennom årtusener med erosjon, frost og vann ble bergmassene slipt til de søylelignende formasjonene vi ser i dag. Resultatet er et geologisk mesterverk – et hav av steinskulpturer, der hver søyle har sin egen form og legende.
Med taubane tar vi oss opp til Tianzi-fjellet, «Himmelssønnen», som ofte innhylles i tynne tåkeslør. Herfra ser vi de tusenvis av søylene reise seg ut av skyene som en fortryllet steinhær. Det var nettopp dette drømmelignende landskapet som inspirerte James Cameron da han skapte Pandoras flytende fjell i filmen Avatar.
Etter lunsj fortsetter vi til Yuanjiajie, kjent for naturbroen «Første bro under himmelen» og det såkalte Hallelujah-fjellet, hvis form Cameron direkte hentet til filmens flyvende klipper. Dagen avsluttes med en spektakulær ferd ned fra fjellet i den 326 meter høye Bailong-heisen – verdens høyeste utendørsheis, sprengt inn i klippeveggen. Middag på egen hånd. [F-L]
Dag 10 Zhangjiajie – Porten til himmelen
Tianmen-fjellet – «Himmelens port» – er like deler naturens underverk og menneskelig utfordring. Reisen begynner med taubanen som anses å være verdens lengste, en svimlende ferd på nesten åtte kilometer som slynger seg fra byens mylder til 1 500 meters høyde. Der oppe åpner det seg et panorama som får landskapet til å virke uendelig: skyer som driver mellom klippene, vind som feier over furutrærne og en stillhet som bare brytes av skrittene på den glassbelagte gangstien langs fjellets bratte vegg.
I fjellets midte finnes et naturlig valv – den berømte «Porten til himmelen» – en enorm hulrom som ble dannet da en del av fjellveggen raste sammen for cirka 180 millioner år siden. Hit har både keisere og pilegrimer gjennom århundrene søkt etter tegn fra gudene. I 2011 skrev den amerikanske basehopperen Jeb Corliss seg inn i fjellets historie da han, iført vingedrakt, kastet seg ut fra et helikopter og fløy rett gjennom den 30 meter brede åpningen. Hendelsen ble fulgt av en hel verden – et moderne bevis på den urgamle dragningen mot å trosse naturens grenser.
Etter lunsj venter et annet mesterverk: Zhangjiajie Grand Canyon. Her strekker verdens lengste og høyeste glassbro seg mellom to klipper – 430 meter lang, 300 meter over bakken. Broen svever som en krystalltråd over dypet, og skrittene over glasset gir følelsen av å sveve mellom himmel og jord. I nærheten ligger også den såkalte Drageklippen, en glassbelagt gangsti som slynger seg langs fjellet på 1 400 meters høyde. Middag på egen hånd. [F-L]
Dag 11 Zhangjiajie – Chongqing
Etter frokost forlates Avatar-bergenes tåkeinnhyllede landskap for reise med høyhastighetstog til Chongqing – Sørvest-Kinas mektige fjellby ved Yangtze-elven. Togreisen tar cirka to og en halv time og går gjennom et storslått landskap av rismarker, tunneler og broer før toget ruller inn i en av landets mest dramatiske byer, bygget på åser og gjennomkrysset av elver.
Chongqings historie er preget av strategisk beliggenhet og en seig vilje til å overleve. Under andre verdenskrig fungerte byen som Kinas provisoriske hovedstad etter at Nanjing hadde falt for japanske styrker – en periode da massive bombinger la store deler i ruiner, men også styrket byens betydning. Etter krigen ble Chongqing sentrum for Kinas innlandsekspansjon; da industrien ble flyttet vestover i løpet av 1900-tallet, vokste byen til en megametropol med over 30 millioner innbyggere, et symbol på moderne urban kraft i landets hjerte.
Første stopp er Huangjuewan, et virvlende knutepunkt i fem nivåer som har blitt kalt verdens mest kompliserte trafikksystem. Her gjelder det å vite hvor man skal – den som velger feil avkjørsel, får kjøre langt før neste mulighet til å snu. Beboerne spøker med at ikke engang GPS-en klarer å holde humøret oppe i krysset. Mellom broene suser de karakteristiske gule taxiene, de såkalte «Chongqings Ferrarier», som raser gjennom trafikkaoset med imponerende presisjon.
En spasertur gjennom Longmenhaos gamle gate viser en annen side av byen: brosteinsgater, gamle tehus og trehus som lener seg mot skråningen. Deretter venter en tur med taubane over Yangtze-elven – et luftig hverdags-eventyr som gir perspektiv på byens topografi.
Når kvelden faller på, lyser Chongqing opp i farger. Fra Qiansimen-broen åpner det seg utsikt over Hongya-grotten – en labyrint av restauranter og butikker bygget i terrasser på påler over elven. De røde lanternene, dampen fra varme gryter og blinkende neonskilt skaper en scene som mange sammenligner med Spirited Away, Hayao Miyazakis Oscar-belønte film. Her møtes eventyrstemning og storby-puls i en uforglemmelig kontrast. Middag på egen hånd. [F-L]
Dag 12 Chongqing – Chengdu
Dagen innledes med et besøk ved Liziba-stasjonen, der et av byens mest omtalte fenomener utspiller seg, nemlig monorail-toget som kjører rett gjennom en boligblokk. Her deler hverdagsliv og ingeniørkunst samme adresse – mens toget suser gjennom bygningen i sjette etasje, henger tøyet fortsatt på balkongene ved siden av. Det er et bilde av Chongqing i et nøtteskall: djerv, vertikal og stadig på vei et eller annet sted.
Monorailens linje 2 følges videre til Linliangmen stasjon og det spektakulære Kuixinglou-komplekset, den virale sensasjonen som har gjort byen kjent i sosiale medier verden over. Helt øverst, i 22. etasje, brer det seg et torg som trosser logikken. Trapper og ganger binder nivåene sammen på en måte som gjør at ingen lenger er sikre på hvilken etasje de befinner seg på. Kuixinglou kalles «torget der ingen vet hvilken etasje man står på» og er selve bildet på Chongqings kallenavn – fjellbyen.
Fra Eling-toppen åpner det seg deretter en storslått utsikt over Chongqings doble elver og bølgende skyline.Etter lunsj venter høyhastighetstoget til Chengdu, en reise på drøyt en time gjennom Sichuans fruktbare landskap.
Sichuan er Kinas hete hjerte – både i temperament og geografi. Den store provinsen ligger innelukket mellom Himalayas mektige fjell i vest og de fruktbare elvedalene i øst, som en egen verden beskyttet av naturens murer. Her møtes snødekte topper, bambusskoger og rismarker i et landskap like rikt og mangfoldig som menneskene som lever der. Ut av denne frodige jorden har det vokst fram en kultur der krydder, poesi og livsglede blandes like djervt som i en gryte mapo tofu, og den som én gang har smakt den nummen-sterke Sichuanpepperen, glemmer aldri provinsen – eller dens evne til å vekke både tungen og sjelen til liv.
Chengdu er kjent for sin avslappede rytme og sine sjarmerende innbyggere med svart og hvit pels: kjempepandaene. [F-L]
Dag 13 Chengdu – pandaer og avskjedsmiddag
Dagen er viet det som har gjort Chengdu verdenskjent – kjempepandaene. Like utenfor byen ligger Dujiangyan Panda Base, et av Kinas mest respekterte sentre for bevaring og forskning. Her, i en stille dal omgitt av bambuslunder, lever pandaene i et miljø som etterligner deres naturlige habitat. De veier ofte mellom 100 og 150 kilo, men beveger seg med en overraskende smidighet i forhold til størrelsen – spiser, klatrer, sover og lar seg beundre i sitt eget tempo. Å stå noen meter fra disse svart-hvite bjørnene er som å møte naturens mildeste vesen, en påminnelse om skjørheten i det som er vakkert.
Etter lunsj venter en spasertur langs de sjarmerende Wide and Narrow Alleys, et område der gamle gårder er gjort om til kafeer, tehus og små butikker. Her blandes duften av jasminte med lyden av brettspill og dempede samtaler – et stykke hverdagsliv i Sichuans hjerte.
Kvelden avrundes med en felles avskjedsmiddag. Det blir en siste smak av Sichuans kulinariske sjel – peppersterk, fargerik og generøs, akkurat som reisen gjennom Kinas indre landskap. [F-L-M]
Dag 14 Hjemreise
Chengdu – Hongkong – Skandinavia. Vi håper at dere har hatt en underbar reise fylt av minner – fra Zhangjiajies tåkeinnhyllede søylefjell og Chongqings glitrende nattlys til møtet med de fredfulle kjempepandaene i Chengdu. For den som ønsker å forlenge opplevelsen med noen dager i Hongkong, vennligst kontakt TEMA-kontoret. Vi tipser også gjerne om vår reise til Tibet og Yangtze-cruise. [F]
Dag 15 Hjemkomst til Skandinavia.
Viktig om reisen
I grunnprisen inngår
Flyreise Hongkong t/r. TEMAs reiseledelse, delt dobbeltrom, måltider, utflukter, innganger og reisens transporter i henhold til dagsprogrammet.
Gruppestørrelse
For TEMA står reisen og reisende i fokus. Sammen møter vi mennesker, kulturer og opplevelser i naturen på en nær, ekte og behagelig måte. Våre gruppestørrelser gjenspeiler dette og er en stor grunn til at mange velger å reise med TEMA. Vi unngår altfor store grupper på våre reiser for å gi alle en så opplevelsesrik reise som mulig, og tilby reiser på ordentlig som gir minner for livet!
Avbestillingsbeskyttelse
Den reisende kan beskytte seg mot avbestillingskostnader ved å tegne den avbestillingsbeskyttelsen som TEMA tilbyr ved bestilling.
Busser
Bussene er tilpasset gruppens størrelse og leies inn fra lokale, velrenommerte selskaper som holder en for (OBS) landet god standard. Langdistansebusser, som vi ofte bruker hjemme, mangler noen steder, og i enkelte tilfeller benyttes mindre busser for å nå mer utilgjengelige områder. For å gi alle en rettferdig opplevelse roterer vi sitteplasser daglig uten unntak, noe som informeres om ved reisens start.
Vennligst merk
Ha navn, adresse og telefonnummer til det første hotellet tilgjengelig ved ankomst til Kina, da dette kan bli etterspurt ved pass-/tollkontroll. Merk at alternative hoteller kan forekomme på enkelte avganger.
Pass
Inngangsbilletter til flere severdigheter forhåndsbestilles med passnummer. Passopplysningene må stemme overens med det som ligger registrert i datasystemet i Kina. Det er av største viktighet at dere leverer riktige passopplysninger til TEMA, og at de tilhører passet som skal brukes på reisen. Passet blir skannet ved flere steder. Dersom feil opplysninger er gitt, risikerer man å ikke få adgang til stedet.
Innenriksfly
Fly innenriks i Kina bestilles lokalt av vår agent på stedet. Flyselskap kan variere mellom avgangene avhengig av tid, sesong og strekning. Generelt gjelder 1 innsjekket bagasje à 20 kg, pluss 1 håndbagasje. Disse flybillettene mottas på stedet i Kina.
På kinesiske flyplasser er det ikke tillatt å ta med alkohol, brus eller vann i håndbagasjen gjennom sikkerhetskontrollen. Flytende medisiner kan medbringes, men åpnes og kontrolleres av sikkerhetspersonalet. Etter kontroll kan man kjøpe vann, brus og taxfree. I innsjekket bagasje kan kun uåpnede flasker (med alkohol) pakkes ned. Lightere eller magneter er heller ikke tillatt. Nøye kontroller gjennomføres.
Fra og med sommeren 2025 kreves det at powerbanks og andre eksterne ladere har gyldig **CCC-merking** (China Compulsory Certificate) for å kunne medbringes på fly til og i Kina. Dette er en kinesisk produktsertifisering som bekrefter at produktet oppfyller landets sikkerhets- og kvalitetskrav. Kontroller derfor at din powerbank er korrekt sertifisert før avreise. Unngå å investere i dyre, kraftige ladere hjemme som kan bli beslaglagt i Kina – kjøp heller nye ladere på stedet.
Vennligst merk angående togreiser Togreiser i Kina innebærer sikkerhetsrutiner som nesten tilsvarer de på flyplasser. Spisse gjenstander og gassfylte beholdere, som spray, er ikke tillatt uansett om det er i innsjekket bagasje eller håndbagasje. Dersom det finnes brannfare – la det ligge igjen hjemme.
Valuta
Kinesiske yuan (CNY).
Kina er svært digitalisert med egne betalingsløsninger som Alipay. Alipay har fungert godt å laste ned og koble til vestlige kort som Mastercard og Visa. Kontanter i CNY/yuan fungerer fortsatt fint som betalingsmiddel. Vestlige kredittkort aksepteres i mindre og mindre grad, men er relativt godt akseptert i Shanghai. For mer informasjon om valuta og kurs – kontakt bank eller vekslingskontor.
Klima
Nesten hele Kinas klima styres av monsunvindene, og om sommeren er luftfuktigheten høy. I vintersesongen kan dagene være kjølige. Klimadata og værprognoser finnes blant annet på yr.no, bbc.com og cnn.com.
Kleskode og utstyr
Atmosfæren på hotellene er relativt uformell, også på de bedre hotellene. På dagtid kler du deg løst og komfortabelt i slitesterke klær. Det er viktig å ha gode sko med lav hæl og gummisåle.
Utstyret avhenger av årstiden. Om sommeren reiser du i lette og lettvaskede bomullsklær. Hotellene har rask og god vaskeservice. Tidlig vår og høst bør du ha et ullplagg samt frakk eller kåpe tilgjengelig. Regn kan forekomme, så ta med regntøy og gjerne en paraply. Kofferten må være solid, da den ofte utsettes for hard behandling ved flyreiser. Det finnes mange shoppingmuligheter, så det er nesten uunngåelig at du har mer bagasje med deg hjem enn du hadde med ut. Det kan være lurt å ta med en ekstra, sammenleggbar shoppingbag. Våtservietter anbefales for toalettbesøk.
Driks
Driks er ikke inkludert i reisens pris.
TEMAs reiseleder samler inn 500 CNY per person ved reisens start og fordeler dette til sjåfører, bagasjebærere, restaurantpersonale ved felles måltider m.m.
Veksling
Minibanker finnes hvor man kan ta ut lokal valuta CNY. Enkelte hoteller tilbyr også veksling av euro og amerikanske dollar.
Visum
Visum kreves ikke lenger for norske statsborger 30 dager innvilges i landet uten visum.
[F=Frokost L=Lunsj M=Middag]