Dag 1 Avreise fra SkandinaviaAvreise fra Skandinavia mot Hanoi. Vietnam ligger i Sørøst-Asia på den østlige delen av Indokina-halvøya, med en lang S-formet kyst mot Sørkinahavet (som Vietnam kaller Østhavet). Landet grenser i nord til Kina og i vest til Laos og Kambodsja. To store elvedeltaer preger landet: Den røde flodens delta i nord og Mekongdeltaet i sør. Terrenget veksler mellom høyland og fjell (særlig i nord og langs Annamittfjellene) og lavere kyst- og deltaområder.
Dag 2 Velkommen til vidunderlige Vietnam
TEMAs reiseleder møter oss på flyplassen i Hanoi (se etter den røde TEMA-skilten). Under reisen til vårt sentralt beliggende hotell får vi et første glimt av det vietnamesiske landskapet. Langs veien brer Den røde flodens dalføre seg ut, der feltene er intenst grønne av rismarker som strekker seg mot horisonten. Her og der ser vi små landsbyer med enkle boliger og fiskedammer omgitt av høyt bambugress, og mennesker som arbeider på jordene eller frakter varer med sykkel eller moped.
Når vi nærmer oss sentrum endrer scenen seg – landsbygden glir over i Hanoi med tettere bebyggelse og et pulserende byliv. Om kvelden spiser vi en felles velkomstmiddag og får en introduksjon til det vietnamesiske kjøkken – en perfekt start på reisen i Vietnam. Det vietnamesiske kjøkken kjennetegnes av balanserte grunnsmaker (surt, søtt, salt, bittert og umami), friske urter, syrlige innslag (lime, fiskesaus/nuoc mam), mild varme og sprø teksturer. Maten varierer regionalt: nordlige retter er mildere og mer subtile (f.eks. phở), det sentrale kjøkkenet rundt Huế er krydret og komplekst, mens sørvietnamesisk mat er søtere og mer preget av urter og kokos (banh xeo, hu tieu).
[M]
Dag 3 Byrundtur i Hanoi
Hanoi – byen med de mange innsjøene – er Vietnams politiske hovedstad. Til tross for sterk vekst har byen fortsatt et preg av landsby over seg. Tusenvis av motorsykler og scootere deler veien med rickshawer og fotgjengere i et nesten overjordisk virvar. I flere av byens eldre strøk virker det som om tiden har stått stille siden kolonitiden. Stemningen er både drømsk og levende. Ha Noi betyr «byen innenfor elvene» og viser til byens plassering mellom Den røde floden og flere mindre vassdrag.
Byrundturen går til det koloniale sentrum og boligområder med vakkert dekorerte eldre hus, samt til senere bygg reist i streng, sovjetisk arkitektur. Vi ser pagoder og helligdommer, blant annet Litteraturens tempel. Vi opplever Ho Chi Minh-mausoleet (åpningstider varierer og det kan ikke garanteres adgang) og området rundt presidentpalasset. Til fots eller med sykkeltaxi ser vi Hanois gamle kvarter, tidligere et kommersielt sentrum der hver handelskategori hadde sin egen gate. Selv om mange av de opprinnelige virksomhetene er borte, er gatenavnene bevart – som Sukkergaten, Metallgaten og Papirgrenden.
Til slutt får vi oppleve en kulturtradisjon med tusenårige røtter: vannmarionetter. Dette er en vietnamesisk teaterform utviklet i Den røde flodens delta på 1000-tallet, der oversvømte rismarker fungerte som scene. Tredokker styres av skjulte dukkeførere som står midjehøyt i vannet og manøvrerer figurene via stenger og mekanismer under vann, akkompagnert av levende musikk på tradisjonelle instrumenter og fortellende sang. Forestillingene skildrer folkeliv, jordbruk, fiskelykke og legender – som Den gylne skilpadden, drager og fønikser.
Under byrundturen spiser vi en felles vietnamesisk lunsj.
[F–L]
Dag 4 Cruise i Ha Long-bukten
Om morgenen reiser vi østover gjennom Det røde flodens fruktbare delta. Landskapet veksler mellom rismarker, lotusdammer og små landsbyer, der nye høyhus reiser seg i forstedene. Ute på jordene står gravsteiner som stille minnesmerker i det levende jordbruket.
Navnet Ha Long betyr «den nedstigende dragen». Ifølge legenden ble en drage sendt av himmelens keiser for å beskytte Vietnam mot invasjonsstyrker fra havet. Dragen steg ned over Tonkinbukten og slo med halen slik at fjellene reiste seg fra vannet og dannet den skulpturelle skjærgården som i dag utgjør Ha Long-bukten. Etter å ha avverget trusselen valgte dragen å bli, og området fikk sitt navn som en hyllest.
Ha Long-bukten er et av Vietnams – og Sørøst-Asias – mest særpregede og vakre naturområder. Bukten, som står på UNESCOs verdensarvliste, består av mer enn 1 600 øyer og kalksteinsformasjoner skapt gjennom millioner av år. Mange av klippene rommer grotter formet av vann og vind. Under cruiset kommer vi tett på de høye kalksteinsklippene som stuper bratt ned i sjøen.
Lunsj serveres om bord mens vi glir mellom de spektakulære øyene. Deretter returnerer vi til Hanoi, med mulighet for enda en kveld i hovedstaden.
[F–L]
Dag 5 Til det sentrale Vietnam
I dag flyr vi den cirka 100 mil lange strekningen til Da Nang, en voksende kystby omtrent halvveis mellom Hanoi og Saigon.
I Da Nang lå USAs største flybase under Vietnamkrigen, noe som fortsatt merkes i byens mer vestlige preg. Herfra fortsetter vi til den historiske byen Hoi An, landets eldste handelsby og ofte omtalt som Vietnams vugge.
Hoi An ble spart for ødeleggelser under krigen og har derfor bevart sin historiske arkitektur. Byen er i dag oppført på UNESCOs verdensarvliste. Fra 1400- til 1800-tallet var Hoi An en av Sørøst-Asias viktigste havner, besøkt av kinesiske, japanske og senere europeiske handelsfolk. Mange bygninger fra denne perioden står fortsatt, og viser en unik blanding av vietnamesisk, kinesisk og japansk arkitektur. Byens betydning avtok etter hvert, da elven slammet igjen og skipene begynte å legge til i Da Nang i stedet.
Hoi Ans gamle bydel er bilfri, og de smale gatene er fylt av håndverksbutikker, markeder og restauranter der tradisjonelle metoder og produkter fortsatt holdes i hevd.
Vi bor tre netter i Hoi An.
[F]
Dag 6 Hoi Ans landsbygd
Landsbygden i det sentrale Vietnam, særlig i Quang Nam-provinsen, preges av småskalajordbruk. Her dyrkes ris, grønnsaker, peanøtter, mais og søtpoteter, ofte med tradisjonelle metoder og enkle redskaper. Vannbøfler brukes fremdeles som trekkdyr ved såing og innhøsting. Thu Bon-elven er avgjørende både for irrigasjon og transport, og langs breddene ligger landsbyer der tiden ser ut til å ha stått stille.
Fiske er også en viktig næring – både i elver og langs kysten. I innlandet brukes nett og håndlagde feller, mens fiskere nær havet benytter små trebåter eller de karakteristiske runde bambubåtene, coracles. Fangsten består av ferskvannsfisk, skalldyr og blekksprut.
I grønnsaksbyen Tra Que benyttes økologiske metoder med sjøgress som gjødsel, og innbyggerne lever i stor grad av salg av grønnsaker til markedene i Hoi An.
I løpet av dagen blir vi bedre kjent med dette mangfoldige jordbrukslandskapet – fra marker og dyrking til håndverksbyer. Turen avsluttes med lunsj om bord på en elvebåt, med retter laget av råvarer fra landsbyene vi nettopp har besøkt. Fersk fisk, urter, risnudler og syltede grønnsaker – tilberedt på tradisjonelt vis – gir et måltid som er enkelt, men ekte. Ettermiddagen er fri.
[F–L]
Dag 7 Vietnams kjøkken
I dag går vi i dybden på Vietnams anerkjente matkultur. Vi starter på det lokale markedet, et fargerikt og livlig knutepunkt der dagens ferske råvarer selges: koriander, thai-basilikum, sitrongress, limeblader, galangal, chili, ingefær, risnudler, levende fisk, skalldyr og et utall grønnsaker – mye av det økologisk dyrket i nærområdet.
Deretter går vi om bord på en båt som tar oss rolig nedstrøms til en restaurant ved elvebredden. I den grønne hagen får vi en omvisning blant urter og grønnsaker som utgjør grunnlaget for vietnamesisk mat – mynte, sitrongress, fermenterte pastor og ikke minst fisksaus. Vi lærer hvorfor maten i Vietnam ofte oppleves som lett og sunn: balansen mellom smakene, friskheten i råvarene og tilberedningsmetodene. Dampkoking, rask wok og rå tilbehør dominerer – frityrsteking brukes med måte.
Matlagingen bygger på prinsippet om balanse – både i smak (surt, søtt, salt, bittert, umami) og i energi (varmt/kaldt). Måltidene ledsages ofte av friske urter som gir en ren og frisk munnfølelse.
Så følger dagens høydepunkt: kokkekurs med lokale kokker. De demonstrerer klassiske retter fra Hoi An – som gỏi cuốn (ferske vårruller), banh xeo (sprø pannekaker) og cao lau, en nudelrett fra regionen. Deretter prøver vi selv, i et velorganisert og pedagogisk opplegg. Selve matlagingen varer rundt to timer.
Til slutt nyter vi det vi har laget – et smakfullt og lærerikt måltid. Ettermiddagen og kvelden er fri for egne opplevelser i Hoi An.
[F–L]
Dag 8 Da Nang
Vi forlater Hoi An og besøker Marmorfjellene, et av det sentrale Vietnams mest særpregede natur- og kulturområder. Formasjonen består av fem kalksteins- og marmorhøyder, i vietnamesisk kosmologi knyttet til de fem elementene: metall, tre, vann, ild og jord. Området har vært et viktig religiøst sentrum i århundrer, og her finnes pagoder, helligdommer og grotter brukt til meditasjon siden 1600-tallet.
Vi tar trappene (delvis heis tilgjengelig) opp til toppen – en kort, men stedvis bratt tur som belønnes med utsikt over havet, landskapet og Da Nangs voksende skyline.
Etter besøket sjekker vi inn på et hotell i Da Nang, en by i rask utvikling. Her møtes nye høyhus, eldre kvartaler og minner fra krigstiden, da byen fungerte som amerikansk militærbase. Byen er i dag et av Vietnams mest dynamiske urbane sentre, kjent for broene sine, strendene – og nattelivet.
De som ønsker kan bli med på en kveldstur. Først besøker vi Dragon Bridge, som strekker seg over Han-elven i form av en gyllen drage. I helgene «våkner» den til liv med lys, ild og vann – et spektakulært skue. Dragen symboliserer kraft, beskyttelse og fremgang.
Deretter besøker vi byens nattmarked, fylt av håndverk, klær, street food og ferskpressede juicer. En god anledning til å smake banh mi, grillspyd eller sukkerrørsjuice.
Vi overnatter nær stranden. Snart går ferden videre til Vietnams største by, Ho Chi Minh-byen.
[F–L]
Dag 9 Cu Chi-tunnelene og Ho Chi Minh-byen
Tidlig om morgenen flyr vi sørover til Ho Chi Minh-byen (Saigon). Flytiden er cirka 1 time og 20 minutter. Fra flyplassen fortsetter vi direkte til Cu Chi-tunnelene, rundt 60 kilometer nordvest for sentrum.
Tunnelene utgjør et av de mest gripende vitnesbyrdene fra Vietnamkrigen. Her bygde Viet Cong et nettverk på over 120 kilometer med underjordiske ganger, med rom til ammunisjon, sykestuer, kjøkken, møterom og sovesaler – alt skjult for å unngå bombardement og kjemiske angrep. Besøket gir innsikt i de ekstreme forholdene motstandskjemperne levde under.
Etter besøket returnerer vi til Ho Chi Minh-byen og sjekker inn på det ærverdige Majestic Hotel ved Saigon-elven. Hotellet, åpnet i 1925, er et av byens mest markante landemerker med koloniale og art deco-preg. Her har både Graham Greene og diplomater bodd. Beliggenheten er ypperlig – nær Ben Thanh-markedet, Saigon Center og ikke langt fra det historiske Rex Hotel.
Kvelden er til egen disposisjon.
[F–L]
Dag 10 Byrundtur i Ho Chi Minh-byen
Ho Chi Minh-byen, hjertet i det moderne Vietnam, møter oss med et mylder av lyder, dufter og bevegelser. Matboder, blomsterselgere, koloniale fasader og et hav av motorsykler skaper et levende bybilde.
Vi starter ved Gjenforeningspalasset, tidligere Presidentpalasset. Den 30. april 1975 ble dette stedet åsted for et av de mest historiske øyeblikkene i Vietnam: to nordvietnamesiske stridsvogner brøt gjennom portene, et bilde som ble symbol på krigens slutt og landets gjenforening. Palasset, bygget på 1960-tallet i modernistisk stil, fungerer i dag som museum.
Vi fortsetter til Krigsminnemuseet, som gir et dypt innblikk i krigens konsekvenser. Utstillingene består av fotografier, dokumenter og personlige vitnesbyrd – og på gårdsplassen står krigsmateriell bevart fra perioden.
Deretter besøker vi to av Saigons mest kjente kolonibygg: Notre Dame-katedralen i rød murstein og det sentrale postkontoret, tegnet av Alfred Foulhoux. Den lyse hallen, jernkonstruksjonene og de historiske kartene gir et tydelig ekko av kolonitiden.
Om kvelden møtes vi til en felles avskjedsmiddag – en anledning til å dele inntrykk og runde av reisen.
[F–L–M]
Dag 11 Avreise til Phu Quoc uten reiseleder
Phu Quoc, lenge en grønn juvel utenfor Vietnams kyst, har de siste tiårene gjennomgått en bemerkelsesverdig forvandling – fra en rolig øy preget av fiskebruk og pepperdyrking til en av landets mest ettertraktede ferieøyer. Da flyplassen åpnet i 2012, ble øyen knyttet tettere til verden, og nye hoteller og resortområder vokste frem.
Likevel er det naturen som forteller den sterkeste historien. Halve øyen er nasjonalpark, og jungelen står som et arkiv over tropenes egen naturhistorie. De hvite strendene møter havet i turkise og dypblå toner. Ute i skjærgården krysser Hon Thom-taubanen havet som et moderne innslag i et ellers tidløst landskap.
I Duong Dong endrer atmosfæren seg når solen går ned: duften av grillet blekksprut, lyden av wokpanner og kveldens markedspuls skaper en levende ramme rundt øylivet.
Sol og bad på egen hånd på Cassia Hotel på Phu Quoc.
Dag 12
Sol- og badedager.[F]
Dag 13
Sol- og badedager.[F]
Dag 14
Sol og bad om formiddagen før innenriksflyet går til Ho Chi Minh-byen for videre flyreise hjem til Skandinavia.
[F]
Dag 15
Vi lander på skandinavisk jord. Vi takker for denne gang og ønsker velkommen tilbake til TEMA. Kanskje til Kambodsja neste gang? TEMA tilbyr nå en egen rundreise i Kambodsja med sol og bad på Koh Rong.
Viktig om reisen
Viktig informasjon om reisen
Dette er inkludert i grunnprisen
Flyreise Skandinavia – Hanoi/Saigon t/r med innenriksfly fra Hanoi til Danang og fra Danang til Ho Chi Minh-byen. TEMAs reiseleder, delt dobbeltrom, måltider, utflukter, inngangsbilletter og transport i henhold til dagsprogrammet. Vi merker en økende interesse blant våre reisende for å bestille business class. Gi gjerne beskjed ved bestilling, så undersøker kontoret om det er mulig å kjøpe en oppgradering på akkurat din flyvning.
TEMAs gruppestørrelse
For TEMA står reisen og reisende i sentrum. Sammen møter vi mennesker, kulturer og naturopplevelser på en nær, ekte og behagelig måte. Våre gruppestørrelser reflekterer dette og er en viktig grunn til at mange velger å reise med oss. Vi unngår for store grupper for å sikre at alle får en best mulig opplevelsesrik reise – ekte møter som skaper minner for livet.
Busser
Bussene tilpasses gruppens størrelse og leies inn fra lokale, velrenommerte selskaper som holder en god standard etter landets forhold. For å sikre en rettferdig opplevelse roterer vi sitteplassene daglig uten unntak, noe reiselederen informerer om ved reisens start. Trafikksituasjonen i Vietnam krever tålmodighet, med mange motorsykler og biler som deler begrenset plass.
Forsikring
Det er svært viktig å være riktig forsikret, og TEMA anbefaler Solids reiseforsikring.
Merk
Innenriksflyene i Vietnam bestilles lokalt av våre samarbeidspartnere. Flybillettene mottas på stedet. Ved innsjekk ved avreise fra Skandinavia anbefaler vi at du har dagsprogrammet/reisedagboken tilgjengelig for å kunne vise når og hvordan du forlater Vietnam. Visumfritt opphold for skandinaviske statsborgere er 45 dager. Send også en kopi av passet til Temaresor; navnet på billettene i Vietnam må samsvare nøyaktig med skrivemåten i passet.
Bagasje
Maksvekt for innsjekket bagasje på innenriksfly er 20 kg, og kun ett (1) innsjekket kolli per person. I tillegg kan du ta med opptil 7 kg håndbagasje. Åpnede flasker med alkohol kan ikke tas med på innenriksfly i Vietnam – heller ikke i innsjekket bagasje.
Valuta
Dong (VND). Minibanker finnes, og de vanligste betalings- og kredittkort aksepteres i de fleste butikker. For informasjon om valutakurser, kontakt bank eller vekslingskontor.
Klima
Klimadata og værprognoser finnes blant annet på yr.no, bbc.com og cnn.com.
Bekledning og utstyr
I de nordlige delene av Vietnam, rundt Hanoi, kan det bli relativt kjølig om natten og tidlig om morgenen i vintermånedene (des–jan), så en varm genser eller jakke kan være nødvendig. Sjekk gjerne værmeldinger for Hanoi, Hoi An og Ho Chi Minh-byen. Regntiden i det sentrale Vietnam strekker seg inn over nyttår. Generelt anbefales lette, luftige klær med lange ermer for å beskytte både mot sterk sol og mot stikkende insekter. Paraply og lett regntøy anbefales. Hånddesinfeksjon og våtservietter kan også være praktisk å ha med på tur.
Tips (driks)
Tips er ikke inkludert i reisens pris. TEMAs reiseleder samler inn 60 USD per person ved reisens start og fordeler dette til sjåfører, bagasjebærere, restaurantpersonale ved felles måltider og lignende.
[F=Frokost L=Lunsj M=Middag]