Cruise til Antarktis – den hvite kontinentenFra Chile til Argentina via Kapp Horn og Falklandsøyene
Dagsprogram
2027
Dag 1. AvreiseAvreise fra Skandinavia med flybytte i Paris. Videre med nattfly til Santiago de Chile. [Måltider på flyet]
Dag 2. Ankomst Santiago de Chile
Ankomst til Chiles hovedstad Santiago om morgenen, hvor TEMAs reiseleder møter for transport til hotellet. [F]
Dag 3. Byrundtur
Denne store, moderne havnen i San Antonio betjener Chiles hovedstad Santiago – en by med spansk kolonial sjarm og livlig sjel. Omgitt av Andesfjellene og kystfjellene ligger Santiago sentrert rundt Plaza de Armas, hvor flere av byens landemerker finnes: den metropolitanske katedralen fra 1700-tallet, Palacio de la Real Audiencia fra 1808, rådhuset og det nasjonale historiske museet. Om formiddagen gjør vi en byrundtur i disse områdene. [F]
Dag 4. Ombordstigning på M/S Oosterdam
Cruiset med Holland America Line har avgang kl. 18.00 fra San Antonio. Buss henter oss i god tid ved hotellet for innsjekking hos rederiet og skipet Oosterdam. [F-L-M]
Dag 5. Til sjøs
Vi seiler rett sørover hele dagen. Slapp av på dekk i en solseng og nyt utsikten, les en god bok eller delta i de mange aktivitetene om bord. Her finnes flere spisesteder å velge mellom og ulike barer. Ombord er det også levende musikk, underholdning, et kasino, treningssenter og et spa hvor du kan unne deg ulike behandlinger (bestilles og betales direkte om bord på skipet). Reiselederen informerer løpende om alle muligheter om bord og arrangerer felles samlinger og informasjonsmøter. [F-L-M]
Dag 6. Puerto Montt, Chile
Puerto Montt, hovedstaden i regionen Los Lagos i Chile, kalles ofte porten til landets isbre-sjøer, vulkanske landskap og omkringliggende nasjonalparker. Havnebyen har både et over hundre år gammelt tysk bosetningsmiljø, samt tilknytning til den opprinnelige Mapuchebefolkningen. Eventyrlystne reisende starter ofte herfra eller fra nærliggende Puerto Varas når de planlegger vandringer til Chiloé og Patagonia. Selv et kort besøk gir et fascinerende innblikk i Chiles mangfoldige kulturer og en forsmak på landets storslagne natur, som mange anser for å være blant verdens mest fotogene landskap.
[Utflukt ca. 8 timer: Petrohue-fossene, innsjøcruise og chilensk landsbygd] [F-L-M]
Dag 7. Puerto Chacabuco
Den lille byen Puerto Chacabuco, med litt over 1 000 innbyggere, ligger innerst i Aisénfjorden. Selv lokalbefolkningen innrømmer at det ikke finnes så mye å se i selve byen – det var først nylig man satte opp gatenavn, og den største bygningen er en fiskefabrikk. En kort spasertur er nok til å se hele stedet. Men selv om denne beskjedne havnen mangler severdigheter i seg selv, er den porten til noen av de vakreste områdene i denne delen av chilenske Patagonia.
[Utflukt ca. 3 timer: Patagonias naturlige skjønnhet] [F-L-M]
Dag 8. Til sjøs langs chilenske fjorder
Akkurat som den norske kysten er Chiles vestkyst oppdelt av dramatiske viker og fjorder, flankert av steile fjell og daler dekket av isbreer. Denne spektakulære kystlinjen begynner ved Reloncaví-estuaret (omtrent halvveis ned Chiles lange rygg) og strekker seg helt sør til kontinentets ende, Ildlandet. I luftlinje er det cirka 1 500 kilometer, men å reise her innebærer sjelden en rett linje – i stedet slynger skipene seg gjennom fjorder og kanaler. [F-L-M]
Dag 9. Til sjøs
Is og vær – det er dette alt handler om når skip ferdes gjennom denne delen av verden. Langs Chiles kyst ved det sørlige patagonske isfeltet avgjør isdannelse og lunefulle værforhold hvilke ruter som er mulige. Selv når det er trygt å passere ved populære isbreer som Amalia, El Brujo eller noen av de mange andre imponerende ismassene i området, kan tåke eller sjødis legge seg over landskapet. Og været kan snu raskt – stille vannflater kan plutselig kruses av vind, eller, med litt flaks, sprekker skyene opp og solen glitrer over isfeltene og avslører snødekte topper i et øyeblikk av stille klarhet.
En av de viktigste farledene i Patagonia er Sarmientokanalen, som går i nord–sør-retning. Den starter ved Guía-sundet og slutter ved den sørlige delen av Victoria-passet, hvor den møter Smythkanalen. Kawesqar-folket har levd i denne regionen i over 6 000 år, men kanalen har fått navn etter en senere besøkende: den spanske oppdagelsesreisende Pedro Sarmiento de Gamboa, som seilte her mellom 1579 og 1580. På østsiden av kanalen ligger det chilenske fastlandet, mens øyene Esperanza, Vancouver og Piazzi ligger på vestsiden. Akkurat som i resten av Chiles fjordlandskap er kysten her sterkt oppskåret av viker og fjorder omgitt av snødekte fjell. På mange steder renner enorme isbreer helt ned til havet. Langs strendene kan man få øye på alt fra magellanpingviner og sør-elefantseler til delfiner og spekkhuggere. [F-L-M]
Dag 10. Magellanstredet, Punta Arenas, Cockburn og Beagle
Før Panamakanalen ble åpnet, var det Magellanstredet som gjaldt. Denne dramatiske sjøveien mellom Atlanterhavet og Stillehavet skjærer gjennom Sør-Amerikas sørspiss og skiller fastlandet fra Ildlandet. I århundrer var dette den viktigste ruten for skip som krysset mellom havene – helt til Panamakanalen ble innviet i 1914 og forkortet reisen med tusenvis av kilometer.
Det var den portugisiske sjøfareren Ferdinand Magellan som først krysset sundet i 1520 under spansk flagg. Han ble sannsynligvis overveldet av det han så – isbreer, snødekte fjell, urørte kystlinjer og et dyreliv som fortsatt imponerer. Magellanpingviner, knølhvaler og lekne delfiner som Commersons og Peales delfiner lever i dette patagonske paradiset.
Stredet er 560 kilometer langt og på det bredeste opptil 32 kilometer. Med den sjarmerende byen Punta Arenas som hovedhavn er Magellanstredet en uforglemmelig opplevelse – en reise som tiltrekker seg eventyrere fra hele verden.
Vi ankommer Punta Arenas tidlig på morgenen. Byen utstråler følelsen av å ligge ved verdens ende – og det med rette. Denne vindfulle byen, nær Chiles sørligste punkt, ligger ved Magellanstredet – akkurat mellom Atlanterhavet og Stillehavet. Byen har spilt, og spiller fortsatt, en viktig rolle i den geografiske, politiske og økonomiske utviklingen av Sør-Amerikas såkalte sørlige kjegle, som omfatter Chile og nabolandet Argentina.
Cockburnkanalen utgjør en viktig forbindelse mellom Magellanstredet og Beaglekanalen, og langs begge bredder strekker en av Chiles mest spektakulære nasjonalparker seg ut: Parque Nacional Alberto de Agostini – en kronjuvel i det chilenske nettverket av verneområder.
Kanalen deler sin utløp i Stillehavet med Bárbara Channel, noe som gjør at det kan oppstå bølger når skipet navigerer i farvannet. Kysten er rik på fjorder og isbreer, og Piafjorden er spesielt betagende med sine utallige fossefall som kaster seg ned i det kalde vannet. Den tålmodige kan være heldig og få se isblokker som kalver fra Pia-breen – en naturopplevelse av de sjeldne.
Beaglekanalen strekker seg gjennom øygruppen Ildlandet og er en rolig, naturskjønn seilingsstrekning som har blitt en av de mest populære rutene for cruisereiser i det sørlige Sør-Amerika. Kanalen fikk sitt navn i 1830 etter en kartleggingsekspedisjon med HMS Beagle – det samme skipet som senere tok Charles Darwin på hans fem år lange reise som forandret vitenskapshistorien.
Beaglekanalen er én av tre seilbare passasjer rundt Sør-Amerikas sørspiss og strekker seg omtrent 240 kilometer, fra øya Nueva i øst til Darwin Sound og Cook Bay i vest. Den vestlige delen av kanalen ligger helt innenfor Chile, mens den østlige danner en del av grensen mellom Chile og Argentina.
Den største bosetningen langs kanalen er Ushuaia i Argentina – verdens sørligste by – et populært stopp for både dagsbesøkende og de som overnatter. Langs ruten byr Beaglekanalen på en rekke naturskatter: snødekte isbreer, majestetiske fjordlandskap og et rikt dyreliv. Blant høydepunktene er Isla de los Lobos (sjøløveøya) og Isla de los Pájaros (fugleøya), hvor man kan se sjøløver, skarver, terner og andre sjøfugler i sitt naturlige element.
[Utflukt ca. 8 timer: Punta Arenas og patagonsk estancia på pampasen] [F-L-M]
Dag 11. Isbreenes allé i Ildlandet
Glacier Alley, eller mer poetisk Isbreenes allé, strekker seg langs en stor del av den 240 kilometer lange Beaglekanalen i det vidstrakte landskapet i Ildlandet.
De vanligste startpunktene for seilaser gjennom Glacier Alley er Ushuaia i Argentina og Puerto Williams i Chile – to av verdens sørligste samfunn. Ved å følge Beaglekanalen seiler man langs den historiske ruten som HMS Beagle tok, med en ung og ennå ukjent Charles Darwin om bord. Datidens sjøfolk måtte kjempe mot vær og vind uten moderne hjelpemidler, men ble til gjengjeld belønnet med et storslått skue: isbreer som stuper ned fra snødekte fjellkjeder, inkludert den imponerende Darwin-breen, oppkalt etter ham selv.
Selv i tett tåke eller yr kan man ikke ta feil av den mektige lyden når is sprekker og kalver ned i kanalen, eller bruset fra smeltevannsfosser som kaster seg ned i sjøen. Som om landskapet ikke var nok, finnes det også et rikt dyreliv her – med muligheter for å se pingvinkolonier, knølhvaler og seler langs kysten.
Dramatisk, eventyrlig, nesten uvirkelig – Ushuaia er bokstavelig talt verdens ende. Denne minneverdige havnebyen ligger lengst sør i Argentina, omgitt av de majestetiske Martialfjellene og den naturskjønne Beaglekanalen. Ushuaia er hovedstad i regionen Tierra del Fuego – Ildlandet – en øygruppe som best beskrives som et kaleidoskop av naturens storslåtte former: glitrende isbreer, snøkledde fjelltopper, tette skoger, krystallklare innsjøer og vindblåste sletter.
[Utflukt ca. 5,5 timer: Beaglekanalen med katamaran – Les Eclaireurs fyrtårn og Magellanpingviner] [F-L-M]
Dag 12. Kapp Horn – en historisk milepæl i verdens sjøfart
Takket være sin beliggenhet ved en av Sør-Amerikas sørligste punkter, har Kapp Horn hatt en avgjørende rolle i sjøfartens historie. Selv om Magellanstredet lenger nord ble oppdaget først, viste det seg å være vanskelig å navigere på grunn av sine trange og kronglete farvann. Da nederlandske sjøfarere oppdaget Kapp Horn i 1615, ble det den foretrukne ruten for handelsskip på vei fra Europa eller Amerikas østkyst til vestkysten av Nord- og Sør-Amerika.
Kapp Horn markerer det nordlige innløpet til Drakestredet, hvor Atlanterhavet og Stillehavet møtes i en av verdens mest krevende sjøregioner. Frem til Panamakanalen åpnet i 1914, var dette en av klodens viktigste skipsleder – men også en av de farligste. Sterk vind, kraftige havstrømmer, høye bølger og isfjell gjorde overfarten risikabel, særlig for seilskip.
Selv i dag er det en prestasjon å "runde Hornet", særlig for de mange regattaene og yachtekspedisjonene som krysser stredet i dets kalde og uforutsigbare farvann. Isla Hornos, øya der Kapp Horn ligger, kan ved første øyekast virke karrig og treløs – men er hjem for et rikt fugleliv med blant annet måker og andre sjøfugler som tross alt klarer seg i dette barske klimaet. [F-L-M]
Dag 13. Til sjøs
Dag til sjøs. [F-L-M]
Dag 14–17. Antarktis – det hvite kontinentet
Etter omtrent halvannet døgns seilas over det legendariske Drakestredet, som skiller Sør-Amerika fra Antarktis, ankommer vi verdens mest avsidesliggende kontinent. Under ekspedisjonen til Antarktis seiler vi mellom bukter og øyer i Palmer-arkipelet, som ligger ved den nordlige spissen av den langstrakte antarktiske halvøya som strekker seg mot Sør-Amerika.
Omgitt av et landskap helt dekket av snø, is og stillhet, glir skipet rolig mellom isfjell og frosne formasjoner. Den nesten uvirkelige stillheten overrasker mange førstegangsreisende – et inntrykk som blir værende.
Underveis peker ekspedisjonens naturguider ut det rike fuglelivet – terner, stormfugler og måker – som holder til langs kystene og på småøyer som ved Dallmann Bay. Når vi passerer den mørke, klippefylte øya Cuverville, får vi et glimt av verdens største kjente koloni av gentoo-pingviner, med rundt 6 500 hekkende par.
Reisen fortsetter til storslåtte Paradise Harbor, hvor du i tillegg til gentoo- og ringpingviner også kan få øye på forskningsstasjoner bemannet av Chile og Argentina – noen av de få tegnene på menneskelig tilstedeværelse i denne ellers urørte og ekstreme verden. [F-L-M]
Dag 18. Til sjøs
Dag til sjøs. [F-L-M]
Dag 19. Falklandsøyene
Verdens sørligste hovedstad, Stanley, ligger i øygruppen Falklandsøyene, som består av to hovedøyer – Øst- og Vest-Falkland – samt flere mindre øyer i nærheten. Stanley er stolt av sitt britiske arv, noe som merkes overalt – fra røde telefonkiosker til tradisjonelle puber. Øyene ble første gang gjort krav på av britene i 1765, og gjennom århundrene har kronen blitt tvunget til å forlate, gjenerobre og forsvare disse avsidesliggende øyene fra invaderende nasjoner – blant annet ved en argentinsk invasjon i 1982. Under koloniseringen ble øyene først brukt som base for skip som jaktet spermhval for olje, og senere sel for pelsens verdi. I dag er det fiske og turisme som driver økonomien i dette fjerne britiske territoriet.
[Utflukt ca. 3 timer: Bluff Cove Penguin Rookery] [F-L-M]
Dag 20. Til sjøs
Dag til sjøs. [F-L-M]
Dag 21. Puerto Madryn, Nord-Patagonia
For spansktalende kan navnet Puerto Madryn, en by med omkring 94 000 innbyggere i Nord-Patagonia i Argentina, virke merkelig. Det andre ordet høres ikke særlig spansk ut – og det er det heller ikke. Love Jones-Parry, en fremtredende walisisk godseier, reiste til Patagonia i 1862 for å undersøke om området egnet seg for walisiske bosettere. Da skipet hans blåste av kurs, navnga han bukta hvor de gikk i land til "Porth Madryn", etter eiendommen sin i Wales. I 1865 seilte en gruppe på 162 walisiske immigranter (noen kilder sier 150) til Argentina, oppmuntret av Jones-Parrys positive rapporter, for å grunnlegge bosetningen som i dag er kjent som Puerto Madryn.
Spor av byens britiske røtter finnes fortsatt – for eksempel finnes det restauranter som serverer afternoon tea. Men for de fleste reisende i dag er Puerto Madryn best kjent som porten til Valdés-halvøya, et UNESCO-verdensarvområde som huser store bestander av sel, sjøløver og hval rett utenfor kysten. Selv om det først og fremst er naturopplevelsene og det rike dyrelivet som trekker besøkende hit, er det også verdt å utforske strandpromenadene med sine restauranter og de strendene som har gjort byen til en stadig mer populær badeby.
[Utflukt ca. 7 timer: Valdés-halvøya og Estancia San Lorenzo] [F-L-M]
Dag 22. Til sjøs
Dag til sjøs. [F-L-M]
Dag 23. Punta del Este, Uruguay
I mange år ble Punta del Este beskrevet som et "søvnig" sted av reisejournalister. Med en fast befolkning på knapt 10 000 innbyggere og en avslappet atmosfære skjedde det ikke mye i denne avsidesliggende byen i det sørøstlige Uruguay. Men så begynte ryktet å spre seg. Punta del Este ble kalt Sør-Amerikas Hamptons – og kanskje enda mer forlokkende – kontinentets egen St. Tropez. Med andre ord: en vakker kystby, trygg og velstående – perfekt for ferie. Det er det selvskrevne reisemålet for velstående uruguayanere og argentinere, hvor mange har sommerhus.
I vintermånedene (sommer på den sørlige halvkule) vokser byens befolkning dramatisk når deltidsbeboere og soldyrkende turister ankommer, og det rolige Punta del Este forvandles til et glitrende og glamorøst feriested. Foruten å nyte solen på vakre strender og bade i turkist vann, benytter mange anledningen til å handle i eksklusive butikker, utforske det lokale kunstlivet, prøve lykken på kasinoet eller nyte fersk sjømat på en av byens mange restauranter.
[Utflukt ca. 4 timer: Punta del Este, Ralli Museum og Casapueblo] [F-L-M]
Dag 24. Montevideo, Uruguay
Uruguays hovedstad Montevideo havner ofte i skyggen av sin større og mer glamorøse søster på den andre siden av Río de la Plata – Buenos Aires. Men selv om Montevideo mangler det hektiske tempoet som kjennetegner Argentinas hovedstad, deler byen den kosmopolitiske atmosfæren – og selvfølgelig sine utmerkede biffrestauranter. Byens mindre størrelse er faktisk en fordel: her råder en mer avslappet og dempet stemning enn i Buenos Aires.
Montevideo byr på en uventet blanding av bydeler. Ciudad Vieja, gamlebyen med sitt rutenettsmønster av gater på en halvøy mellom Río de la Plata og havnen, er det koloniale hjertet. Området har lenge vært forsømt, men har fått nytt liv – i de historiske bygningene åpnes det nå restauranter, barer og klubber etter forsiktig restaurering. Sentrum er en skattkiste av art deco-arkitektur, mens de nyere østlige forstedene kan minne besøkende om Miami, med glitrende høyhus og kafeer på åpne torg, og kilometerlange strender like ved.
Av alle Latin-Amerikas byer er det kanskje ingen som føles så tilgjengelig og lett å bli glad i som Montevideo. Innbyggerne setter pris på en god biff fra pampasen eller en kveldstur langs strandpromenaden med en is i hånden. Etter en dag her gjør du nok det samme.
[Utflukt ca. 6 timer: Det beste av Montevideo og vingården Juanico] [F-L-M]
Dag 25. Buenos Aires, Argentina
Tidlig på 1900-tallet ble Buenos Aires, Argentinas hovedstad, enormt rik gjennom eksport av storfekjøtt fra pampasen til resten av verden. Byen tok raskt plass blant verdens metropoler, og en rekke severdigheter og arkitektoniske perler vokste frem. Siden den gang har Buenos Aires opplevd dramatiske svingninger i både økonomi og politikk, men byen fortsetter å fascinere og fortrylle sine besøkende – ikke minst takket være sin kaotiske energi og urbane skjønnhet. Heldigvis finnes mye av byens Belle Époque-glans og store grøntområder fortsatt.
Porteños – som innbyggerne kalles – kan ha spanske, italienske, jødiske eller midtøstlige røtter, og denne kulturelle mangfoldigheten gjenspeiles i alt fra språk og mat til fritid. Buenos Aires er også tangodansens fødested. Musikken og dansen har aldri forsvunnet, men opplever nå en ny renessanse. Tangoentusiaster fra hele verden kommer hit for å delta i eller se milongas – dansekvelder hvor lidenskapen står i sentrum. Argentina er dessuten verdensledende innen polosport, og etter hvert som flere reisende får øynene opp for sporten, når spillere som stilige Nacho Figueras stadig større berømmelse. [F-L-M]
Dag 26. Landgang
Cruiset med M/S Oosterdam avsluttes og vi går i land, hvor buss venter for en byrundtur i Buenos Aires. Videre til hotellet for innsjekking. [F]
Dag 27. Iguazúfallene fra Argentina
Transport til flyplassen for fly til Puerto Iguazú og videre til de mektige fossefallene som står på UNESCOs verdensarvliste. Vi holder oss til den argentinske siden i dag, hvor vi vandrer på stier gjennom regnskogen. Hele området består av så mange som 275 separate fossefall, noe som gjør det til et av verdens største. [F-L-M]
Dag 28. Iguazúfallene fra Brasil
Bussen tar oss over grensen til den brasilianske siden av fallene, som oppleves på en helt annen måte. Via en gangbro som strekker seg ut i elven, kommer vi til det mest spektakulære punktet: "Djevelens gap". Lyden er øredøvende, og du kan regne med å bli våt av vanndampen som stiger opp mot himmelen. [F-L-M]
Dag 29. Sukkertoppen og Kristusstatuen i Rio de Janeiro
Heldagsutflukt til to av byens mest kjente severdigheter. Vi begynner med taubanen opp til den berømte Sukkertoppen, Pão de Açúcar, på Urca-fjellet. Den har to stopp, og på toppen er utsikten helt enestående. Deretter fortsetter vi gjennom byens regnskog og nasjonalparken Tijuca, opp til fjellet Corcovado hvor Kristusstatuen troner. Herfra er utsikten selvsagt enda mer betagende. Kuriosa: fundamentet statuen står på kommer fra Cementa i Limhamn, Skåne. Felles middag om kvelden. [F-L-M]
Dag 30. Hjemreise
Transport til flyplassen for hjemreise. [F – måltider på flyet]
Dag 31. Hjemkomst
Flybytte i Europa og ankomst hjem. [Måltider på flyet]
Viktig om reisen
Inkludert i grunnprisenFlyreise til og fra Sør-Amerika samt alle nevnte innenriksflyvninger. TEMAs reiseledelse, samtlige overnattinger i delt utvendig lugar i Oceanview-kategori, måltider, utflukter og transport i henhold til dagsprogrammet.
OBS! For denne reisen gjelder et forhøyet depositum på 9 000 SEK per person som må betales innen én uke. Depositumet refunderes ikke ved eventuell avbestilling. Sjekk derfor gjerne din avbestillingsforsikring før du bestiller.
TEMAs gruppestørrelse
Hos TEMA står reisen og reisende i sentrum. Sammen møter vi mennesker, kulturer og naturopplevelser på en nær, ekte og behagelig måte. Gruppestørrelsene våre reflekterer dette og er en viktig grunn til at mange velger å reise med TEMA. Vi unngår store grupper for å sikre en så innholdsrik og minneverdig reise som mulig – reiser på ordentlig, som gir minner for livet!
Om rederiet
Holland America Line er et britisk/amerikansk rederi og et av verdens eldste, grunnlagt i 1873 som Netherlands-America Steamship Company. Den gang var målet å transportere varer og mennesker fra Europa til Amerika. Allerede i 1895 tilbød rederiet sin første cruise, og i 1971 forlot de transportvirksomheten for å satse fullt ut på cruise.
I dag har Holland America Line en stor flåte av mellomstore skip og tilbyr cruise til spennende og eksotiske destinasjoner over hele verden. Kjent for sin høye standard, fantastiske service, utsøkte mat og sterke miljøengasjement, er rederiet en naturlig samarbeidspartner for TEMA.
Om skipene
Hvilket skip du reiser med avhenger av avreisedato. Alle tilbyr en romslig og komfortabel reise, og når du ikke besøker reisens mange eksotiske steder, finnes det mange aktiviteter om bord – show, musikk, kasino og mye mer.
Vil du være aktiv, finnes det et stort treningssenter og to svømmebassenger. I Explorations Central kan du lære mer om reisemålene, i tillegg til at TEMAs reiseleder holder foredrag og forbereder deg på utfluktene. I Culinary Arts Center, i samarbeid med Food & Wine magazine, tilbys vinsmaking, cocktailkurs, matlaging og blomsterdekorasjon (mot tillegg).
Mot ekstra kostnad kan du også slappe av i skipets spa, besøke frisøren eller skjønnhetssalongen. Wifi finnes om bord, men er ofte kostbart. Regn med ca. 36 USD per dag eller 792 USD for 22 dager. Ønsker du tilgang til strømmetjenester, er kostnaden 47 USD per dag eller 1034 USD for 22 dager. Har du valgt "Have it All"-pakken, inngår wifi (36 USD/dag).
Avreise 2027-01-10: Oosterdam
Lugarer
På denne reisen inngår utvendig lugar i Oceanview-kategori i grunnprisen. Alle lugarer har eget bad med dusj og toalett, oppbevaringsplass, kjøleskap og hårføner. Oppgradering til Verandah-lugar (med privat balkong) kan være mulig mot tillegg.
Tillegg for Verandah-lugar per person:
Delt dobbellugar: 13 500 NOK
Enkeltlugar: 27 000 NOK
Antallet lugarer til oppgitt pris er begrenset og kan raskt bli utsolgt – førstemann til mølla gjelder. Merk at endring tilbake til opprinnelig lugar ikke garanteres dersom du angrer deg. Gi beskjed ved bestilling hvis du ønsker å oppgradere.
De fleste av Holland America Lines skip har stikkontakter for både amerikansk (115 V) og europeisk standard (220 V). Adapter kan likevel være nyttig, særlig på hotellene før cruiset.
Mat og drikke om bord
Du kommer ikke til å gå sulten eller tørst. Skipet har mange restauranter, barer, snackssteder og kafeer – flere er inkludert i prisen. Fine dining eller noe enkelt – valget er ditt. Roomservice er tilgjengelig 24 timer i døgnet, uten ekstra kostnad.
Inkludert: vann, juice, kaffe (brygg), te og melk. Ikke inkludert: alkohol, spesialkaffe (cappuccino, latte etc.), brus, flaskevann og smoothies.
"Have it All"-pakken inkluderer: drikkepakke (alkohol og alkoholfritt), én ekstra utflukt med rederiet, à la carte-middag, wifi (1 enhet) og Hotel Service Charge. Pris: 70 EUR/person/dag, totalt 1540 EUR/person. Informer oss ved bestilling.
Andre drikkepakker kan forhåndsbestilles eller kjøpes om bord, men til noe høyere pris.
Visum
Skandinaviske statsborgere trenger ikke visum for denne reisen.
Valuta og veksling
Amerikanske dollar (USD) brukes om bord. Veksling til lokal valuta kan skje om bord, i havnene eller i minibanker.
Vanlige bank- og kredittkort aksepteres i større byer.
Betaling om bord
Ved ombordstigning opprettes en konto i ditt navn. Alle kjøp om bord belastes ditt nøkkelkort. Kontanter godtas ikke i barer, butikker, spa osv. Ved innsjekk registreres et bank- eller kredittkort (Visa, Mastercard, AmEx eller Discover) som aktiverer kortet ditt.
Ved ombordstigning reserveres 100 USD per person per dag. Når grensen nås, forhøyes reservasjonen automatisk.
Driks
Felles driks er ikke inkludert. TEMAs reiseleder samler inn 60 USD per person ved reisens start og fordeler dette til fellesaktiviteter, måltider, sjåfører, lokale guider og bagasjebærere.
På skipet legges en obligatorisk Hotel Service Charge (ca. 17 USD/person/dag) til kontoen din. Inngår i "Have it All"-pakken.
Ekstra driks er frivillig – kanskje du vil gi litt til noen som har tatt spesielt godt vare på deg. Beløpet bestemmer du selv.
Klima
Se yr.no, bbc.com eller cnn.com for prognoser.
Patagonia har milde somre og kalde vintre, med sterk vind og store temperaturforskjeller mellom dag og natt og mellom regioner. Klimaet varierer fra middelhavsklima til kaldt og tørt.
Antarktis er verdens kaldeste og tørreste kontinent, med ca. 166 mm nedbør årlig. Snøen smelter sjelden og blir til isbreer. Den antarktiske halvøyen har et mildere klima enn kontinentets indre. Om sommeren kan temperaturen nå rundt 0 °C. Været er ustabilt – vær forberedt på alt.
Drakepassasjen har uforutsigbart vær og røff sjø, ettersom havstrømmene ikke møtes av noen landmasse. Januar gir størst sjanse for rolig sjø.
Klær og utstyr
På dagtid om bord er fritidsklær greit. Kveld og middag krever penere antrekk – ikke dress, men jakke, skjorte og pene bukser for menn. For kvinner: kjole, skjørt eller bukser.
Til utflukter anbefales slitesterke, lettvaskede klær i bomull, vindtett jakke, varm genser, og regntøy. Gode, vanntette tursko, lue og votter. Lag-på-lag er smart. Solbriller, kamera, kikkert, minnekort og ladere. Har du mange elektroniske enheter, kan en grenuttak være nyttig.
Hør med din reiseleder om anbefalt antrekk for hver utflukt. Få mer info om klima og reisemål i skipets Explorations Center.
Husk pass eller annen ID på alle utflukter.
[F=Frokost L=Lunsj M=Middag]